Kenali Gejala, Punca Dan Kesan Penyakit Virus Kawasaki Pada Kanak Kanak

Waspada Sebelum Terlambat! Kenali Gejala, Punca Dan Kesan Penyakit Virus Kawasaki Pada Kanak Kanak. Pertama kali saya mendengar tentang penyakit virus Kawasaki. Pengalaman yang diceritakan oleh salah seorang rakan Facebook saya dalam ENTRY SEBELUM ini, buat saya rasa betul betul risau jika anak menunjukkan tanda tanda demam. Sebab virus Kawasaki ini bermula dengan simptom demam panas. 




APA ITU PENYAKIT VIRUS KAWASAKI?

Penyakit Kawasaki adalah penyakit yang memberi kesan kepada kanak-kanak melibatkan keradangan pada saluran darah. Ia boleh mempunyai kesan jangka panjang yang serius pada organ jantung dan hati. Menurut Yayasan Penyakit Kawasaki, kira-kira 80 peratus daripada pesakit di bawah umur 5 tahun. Keradangan berlaku di dinding arteri di seluruh badan, termasuk arteri koronari, yang membekalkan darah ke otot jantung. Penyakit ini tidak berjangkit. 


PUNCA VIRUS KAWASAKI MENYERANG KANAK KANAK 5 TAHUN KE BAWAH


Pakar tidak tahu apa yang menyebabkan penyakit Kawasaki. Satu kemungkinan adalah bahawa ia mungkin merupakan tindak balas yang tidak normal terhadap virus biasa. Gejala menyerupai virus atau jangkitan, tetapi tidak diketahui virus atau bakteria tertentu. Satu lagi ialah ia adalah gangguan autoimun, di mana sistem imun badan menyerang tisu yang baik sendiri seolah-olah ia adalah patogen, atau organisma yang menyebabkan penyakit. 


Berikut ini boleh dianggap sebagai faktor risiko penyakit Kawasaki: 


  • Umur - Ia lebih berkemungkinan di antara umur 1 tahun dan 5 tahun 
  • Jantina - Lelaki lebih cenderung daripada kanak-kanak perempuan 
  • Latar belakang etnik - Orang-orang keturunan Asia, khususnya orang Jepun atau Cina, dan orang-orang Hitam Amerika lebih terdedah kepada penyakit Kawasaki 
  • Genetik - Jika ibu bapa mempunyai penyakit Kawasaki, anak-anak mereka mungkin akan diwarisi. Persekitaran - Di hemisfera utara, dari Januari hingga Mac, kadarnya 40 peratus lebih tinggi daripada bulan Ogos hingga Oktober. Sesetengah mencadangkan ia mungkin reaksi kepada beberapa toksin atau ubat-ubatan, tetapi tiada bukti klinikal. 



TANDA TANDA DAN GEJALA VIRUS KAWASAKI PADA KANAK KANAK


Tanda dan gejala berkembang dalam tiga fasa. 


FASA 1
  • Gejala muncul dari hari 1 hingga 11. Ia muncul tiba-tiba. 
  • Suhu badan yang tinggi, atau demam, yang berterusan selama sekurang-kurangnya 5 hari dan boleh mencapai 40 darjah Celsius. Demam tidak bertindak balas terhadap ubat seperti paracetamol. 
  • Conjunctivitis di kedua-dua mata, di mana putih mata menjadi merah, dan mata mungkin gatal, berair, dan sakit. 
  • Sakit tekak Bibir bengkak, pecah, dan kering. Lidah merah, bengkak, sering dengan ketulan kecil di belakang, kadang-kadang disebut sebagai lidah strawberi. 
  • Ruam pada lengan, kaki, dan badan, dan antara alat kelamin dan dubur. Ruam kedua di telapak tangan dan tapak kaki, yang mungkin diiringi dengan mengelupas kulit. Kanak-kanak yang mengalami ruam mungkin tidak selesa untuk menggerakkan kaki mereka.




FASA 2
  • Gejala muncul dari hari ke 12 hingga 21. 
  • Suhu badan kembali normal. 
  • Mengupas kulit pada jari kaki dan jari 
  • Muntah, Cirit-birit, Sakit perut dan Sakit sendi 
  • Kurang selera makan 
  • Komplikasi lebih cenderung berlaku semasa fasa ini dan kanak-kanak mungkin mengalami lebih banyak kesakitan dan menjadi murung.


FASA KETIGA

  • Fasa ini berlangsung dari hari ke hari ke hari ke-60. 
  • Gejala bertambah baik, dan pesakit secara beransur-ansur pulih sehingga semua tanda-tanda penyakit hilang.



KOMPLIKASI DAN KESAN PENYAKIT VIRUS KAWASAKI PADA KANAK KANAK


Rawatan yang cepat mengurangkan risiko komplikasi. Walaupun masalah jantung jarang berlaku, The American Academy of Pediatrics menyatakan bahawa penyakit Kawasaki adalah penyebab utama penyakit jantung yang diperolehi pada bayi dan kanak-kanak di A.S. 

Yayasan Arthritis mencatat bahawa sehingga 1 dari 4 kanak-kanak mungkin mengalami masalah dalam arteri koronari mereka, walaupun dengan rawatan yang tepat, dan penyakit Kawasaki menyebabkan maut adalah sekitar 1 persen dari kes. Jika lambat dirawat, penyakit Kawasaki boleh menyebabkan komplikasi yang serius, termasuk aneurisme. Sekiranya aneurisma berterusan, saluran darah yang membawa kepada jantung menjadi radang, menyebabkan bahagian dinding arteri menjadi lemah. 

Sekiranya aneurisma tidak sembuh sendiri, darah beku boleh membentuk, yang menimbulkan risiko serangan jantung atau pendarahan dalaman jika aneurisma pecah. 

Komplikasi lain termasuk Otot jantung dan injap jantung rosak lalu mengakibatkan kegagalan jantung. Penyakit Kawasaki boleh menjejaskan sistem badan yang lain termasuk sistem saraf, imun, pencernaan, dan kencing. Orang yang mempunyai penyakit Kawasaki mungkin dinasihatkan supaya mempunyai echocardiogram setiap 1 hingga 2 tahun, untuk memaparkan masalah jantung. Pesakit biasanya pulih dalam masa beberapa minggu. 


KLIK



VITAMIN SHAKLEE YANG BAIK DIBERIKAN KEPADA ANAK YANG SUSPEK VIRUS KAWASAKI


Pertahanan lebih kuat, kesihatan lebih baik. Terdapat tiga tahap pertahanan dalam sistem imun anda. Set ini menggabungkan vitamin dan herba penting untuk menyokong dan meningkatkan tiga tahap pertahanan imun anda agar tubuh sentiasa sihat.


MEALSHAKES 





Minuman berkhasiat, sedap dan berkrim serta sumber yang kaya dengan kalsium, serat dan protein. Sesuai untuk kanak-kanak, remaja dan juga dewasa di mana-mana sahaja.  Sumber yang baik bagi serat dan protein. Protein membantu membina dan memperbaiki tisu badan. Ia adalah penting untuk pertumbuhan dan perkembangan, membekalkan asid amino yang diperlukan untuk penghasilan protein.


Kaya dengan kalsium dan zink. Kalsium membantu membina tulang dan gigi yang kuat. Zink memainkan peranan yang penting dalam pertumbuhan.


VITALEA KANAK KANAK




Si manja anda yang sedang membesar memerlukan vitamin dan mineral yang mencukupi untuk kesihatan dan tumbesaran optimum mereka tetapi kebanyakan kanak-kanak sangat memilih makanan. Usah risau, Vita-Lea® for Children dicipta khas dengan mikronutrien berspektrum luas untuk memenuhi keperluan nutrisi si manja anda.

Vita-Lea® for Children dihasilkan dengan rangkaian 18 vitamin dan mineral yang komprehensif.
Setiap hidangan menyediakan 100% Nilai Harian kesemua lapan vitamin B, serta vitamin C, D dan E, yang memainkan peranan penting untuk menyokong tubuh yang sihat.

Tanpa tambahan pengawet, pemanis atau perasa tiruan, dan ia dimaniskan secara semula jadi menggunakan xylitol yang tidak menggalakkan kerosakan gigi.

Bebas gluten dan berperisa anggur lazat yang pasti digemari oleh si manja.


NUTRIFERON



NutriFeron® adalah sebatian proprietari eksklusif ekstrak empat tumbuhan yang diperolehi daripada biji labu, bunga Safflower, biji plantago dan bunga Japanese Honeysuckle.

Ahli sains dan pakar perubatan telah mengenal pasti interferon sebagai komponen utama yang memastikan fungsi sistem imun yang kuat.

NutriFeron® dicipta oleh ahli sains yang menemui interferon, pakar imunologi terkemuka dunia Dr Yasuhiko Kojima, yang menjalankan penyelidikan selama 40 tahun untuk mencari sebatian semula jadi.

Formula eksklusif berpaten ini dicipta untuk meningkatkan tahap interferon secara semula jadi, memberikan sokongan pertahanan dari peringkat sel.


CARA PEMBELIAN VITAMIN KANAK KANAK  SUSPEK VIRUS KAWASAKI



CARA 1
Anda boleh terus klik ke SET KANAK KANAK ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan.

CARA 2
Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi .saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi.

CARA 3
Dapatkan keahlian Shaklee secara percuma dengan pembelian 200uv POINT. Faedah menjadi ahli antaranya adalah dapat menikmati harga produk yang jauh lebih murah antara RM10-RM100 




Pengedar Top Shaklee Malaysia,
FB : Isma Lyeza
FB Page : AlmariCantik


Previous
Next Post »

Sila Tinggalkan Komen Anda Di Sini ConversionConversion EmoticonEmoticon

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...