Elak Sikap Tunggu Dulu Jika Bayi Demam Panas. Lambat Bertindak Boleh Ancam Nyawa Bayi

Elak Sikap Tunggu Dulu Jika Bayi Demam Panas. Lambat Bertindak Boleh Ancam Nyawa Bayi. Ibu bapa mana yang tidak bimbang apabila si anak mengalami demam panas. Apatah lagi, ia berlaku di tengah malam dan klinik pula sudah tutup!




Melihatkan wajah si anak yang selalu gembira, kini jadi monyok dan tak lalu makan, sudah pasti anda dan suami tak tenang duduk mengenangkan anak kesayangan yang demam.

Demam bukan penyakit, melainkan tanda sistem pertahanan tubuhnya sedang aktif bekerja. Walau bagaimanapun, demam mungkin jadi lebih serius jika bayi anda berusia di bawah enam bulan. Agak jarang bagi bayi seawal usia ini untuk mengalami suhu badan yang tinggi, jadi ini mungkin tanda bahawa ada sesuatu yang tidak kena.

Bawa ke doktor dengan segera sekiranya bayi anda:

* Berusia di bawah tiga bulan dan suhu badannya 38 darjah C atau lebih
* Berusia di bawah enam bulan dan suhu badannya 39 darjah C atau lebih


MENGAPA BAYI DEMAM PANAS?

Bayi anda demam kerana badannya sedang melawan jangkitan. Kadang-kala tidak jelas mengapa bayi demam panas, tetapi beberapa sebab yang biasa termasuklah:
  • Selsema
  • sakit tekak
  • jangkitan telinga
  • jangkitan salur kencing
  • masalah pernafasan seperti pneumonia dan bronkiolitis
  • virus yang mengakibatkan ruam seperti roseola, cacar air dan penyakit tangan, kaki dan mulut


TANDA TANDA BAYI DISERANG DEMAM PANAS


1. Kulit yang pucat, berpetak-petak (‘mottled skin’).
2. Anak menjadi kurang aktif serta menunjukkan gerak balas yang perlahan apabila dipanggil,  menangis dalam keadaan yang lemah ataupun dengan nada tangisan yang tinggi seperti tidak selesa.
3. Kesukaran untuk bernafas, samada nafas yang laju ataupun nafas berbunyi.
4. Tidak makan atau minum seperti biasa.
5. Tanda kekeringan yang serius seperti  kurang kencing serta bibir dan lidah yang sangat kering.
6. Demam yang melebihi 5 hari.
7. Suhu badan yang terlalu tinggi ; melebihi 38C untuk bayi kurang dari 3 bulan dan suhu melebihi 39C untuk anak-anak yang berumur antara 3-6 bulan.
8. Bengkak sendi dan angggota badan.
9. Bengkak ubun-ubun untuk bayi kurang dari umur 1 tahun.
10. Sawan.


Sumber: www.wom.my


PETUA JIKA ANAK DEMAM PANAS

  • Tuam Kepala Dan Badan Anak - guna air suam dan tuala kecil yang sesuai. Tuam di baha pelipat seperti ketiak, celah peha,dan celah kaki.
  • Mandi AnakDengan Air Suam - sekiranya masih panas segera mandikan dengan air suam
  • Daun Bunga Raya - rebus, suamkan dan mandikan . ATAU carik- carik daun nya , rendam dalam air suam 10minit dan mandikan.
  • Doa - Berdoa dan bertawakkal. Segala kejadian yang berlaku adalah KehendakNYA
  • Pakaikan pakaian yg nipis
  • Beri Makanan mudah hadam spt bubur nasi
  • Kerapkan bagi minum air
  • Ambil vitamin Shaklee untuk tingkatkan sistem ketahanan badan dan antibodi


VITAMIN SHAKLEE YANG BAIK DIBERIKAN KEPADA ANAK YANG DEMAM PANAS


Pertahanan lebih kuat, kesihatan lebih baik. Terdapat tiga tahap pertahanan dalam sistem imun anda. Set ini menggabungkan vitamin dan herba penting untuk menyokong dan meningkatkan tiga tahap pertahanan imun anda agar tubuh sentiasa sihat.


MEALSHAKES 





Minuman berkhasiat, sedap dan berkrim serta sumber yang kaya dengan kalsium, serat dan protein. Sesuai untuk kanak-kanak, remaja dan juga dewasa di mana-mana sahaja.  Sumber yang baik bagi serat dan protein. Protein membantu membina dan memperbaiki tisu badan. Ia adalah penting untuk pertumbuhan dan perkembangan, membekalkan asid amino yang diperlukan untuk penghasilan protein.


Kaya dengan kalsium dan zink. Kalsium membantu membina tulang dan gigi yang kuat. Zink memainkan peranan yang penting dalam pertumbuhan.


VITALEA KANAK KANAK




Si manja anda yang sedang membesar memerlukan vitamin dan mineral yang mencukupi untuk kesihatan dan tumbesaran optimum mereka tetapi kebanyakan kanak-kanak sangat memilih makanan. Usah risau, Vita-Lea® for Children dicipta khas dengan mikronutrien berspektrum luas untuk memenuhi keperluan nutrisi si manja anda.

Vita-Lea® for Children dihasilkan dengan rangkaian 18 vitamin dan mineral yang komprehensif.
Setiap hidangan menyediakan 100% Nilai Harian kesemua lapan vitamin B, serta vitamin C, D dan E, yang memainkan peranan penting untuk menyokong tubuh yang sihat.

Tanpa tambahan pengawet, pemanis atau perasa tiruan, dan ia dimaniskan secara semula jadi menggunakan xylitol yang tidak menggalakkan kerosakan gigi.

Bebas gluten dan berperisa anggur lazat yang pasti digemari oleh si manja.


NUTRIFERON



NutriFeron® adalah sebatian proprietari eksklusif ekstrak empat tumbuhan yang diperolehi daripada biji labu, bunga Safflower, biji plantago dan bunga Japanese Honeysuckle.

Ahli sains dan pakar perubatan telah mengenal pasti interferon sebagai komponen utama yang memastikan fungsi sistem imun yang kuat.

NutriFeron® dicipta oleh ahli sains yang menemui interferon, pakar imunologi terkemuka dunia Dr Yasuhiko Kojima, yang menjalankan penyelidikan selama 40 tahun untuk mencari sebatian semula jadi.

Formula eksklusif berpaten ini dicipta untuk meningkatkan tahap interferon secara semula jadi, memberikan sokongan pertahanan dari peringkat sel.


CARA PEMBELIAN VITAMIN KANAK KANAK DEMAM PANAS



CARA 1
Anda boleh terus klik ke SET KANAK KANAK ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan.

CARA 2
Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi .saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi.

CARA 3
Dapatkan keahlian Shaklee secara percuma dengan pembelian 200uv POINT. Faedah menjadi ahli antaranya adalah dapat menikmati harga produk yang jauh lebih murah antara RM10-RM100 



Pengedar Top Shaklee Malaysia,
FB : Isma Lyeza
FB Page : AlmariCantik


Previous
Next Post »

Sila Tinggalkan Komen Anda Di Sini ConversionConversion EmoticonEmoticon

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...