.

.

4 SEBAB KENAPA ORANG MALAYSIA SUKA MAKAN LAUK DARIPADA NASI

Jom kita fikir fikirkan kenapa orang Malaysia takut sangat nak makan nasi? Jawapan yang paling sebulat suara aku dapat adalah sebab nak KURUS. Orang Malaysia suka dengar cakap jiran, kawan, sepupu sepapat kononnya jangan makan nasi sebab nanti boleh gemuk! Pilihlah lauk pauk daripada nasi :) Dalam bahasa pasar, "oiii kurang kurangkan la makan nasi, ambik lauk je la, dah boyot sangat aku tengok kau ni. kurang kurangkan makan nasi tu oi." (sungguh mengundang skrip tu hehehe) Walaupun the main reason mereka suruh makan lauk sebab nak elak nasi, tapi actually ada betulnya. 

Dalam bahasa saintifiknya, mereka ni nasihat supaya ambil karbohidrat dalam kuantiti yang seimbang dengan protein yang mencukupi :) Takkan orang malaysia nak memekik pakai ayat saintifik macam ni, OII! KURANG KURANGKAN AMBIK KARBOHIDRAT TU, AMBIKLAH PROTEIN SECUKUPNYA, DAH BERAT SANGAT BADAN KAU NI! (ada ke rakyat malaysia nak tempelak kawan dia guna ayat saintifik macam tu hehehe)


4 SEBAB KENAPA ORANG MALAYSIA SUKA MAKAN LAUK DARIPADA NASI SEBAB MEREKA PILIH PROTEIN!

kenapa rakyat Malaysia suka makan lauk daripada nasi? Sebab mereka pilih protein berbanding karbohidrat! So sekarang jom kita imbas balik apa cikgu Pendidikan Jasmani ajar kita dulu tentang kepentingan PROTEIN. 


1. TANPA PROTEIN, BADAN JADI LEMAH DAN LEMBIK

Dalam badan kita, ada banyak sel. Ada berjuta juta sel. Sel ni diperbuat daripada protein. so bayangkan macam mana sebuah rumah tu dibuat daripada batu bata, macam tu la badan kita dibuat daripada protein! Pentingnya protein!!!! Sebab tu rakyat Malaysia suka makan lauk berbanding nasi. Kalau pergi kenduri, pilih ayam je. Nasi tak sentuh. Ai diet makan lauk je, nasi takmo. hihi. sipu2 malu.  

2. TANPA PROTEIN, TURUNLAH METABOLISME BADAN
Rakyat Malaysia percaya dengan memilih lauk seperti ayam dan memandang sebelah mata pada sepinggan nasi, mereka akan dapatkan sumber protein yang cukup untuk mengekalkan metabolisme badan. Apa itu metabolisme? Metabolisme tu adalah penentu otot otot kita bekerja untuk mencernakan makanan! Otot lemah, metabolisme turun, siapa yang nak bakar lemak dengan berjaya tu?  

 PROTEIN=BINA OTOT=KURUS


3. TANPA PROTEIN, SISTEM PENCERNAAN JADI LEMBAB!
Ni berkait dengan point nombor tiga. Sebab itu rakyat malaysia lagi suka makan lauk daripada nasi. Sebab bila pengambilan protein tu cukup, otot kita akan bekerja keras untuk mencernakan makanan :)

4. TANPA PROTEIN, PARAS GULA AKAN NAIK DENGAN CEPAT
Rakyat Malaysia suka makan ABC, Cendol Pak Karim dan cendol cendol lain yang seangkatan. Bayangkan minuman manis tu dah jadi macam makan ruji rakyat malaysia. Nasi taknak makan sebab takut gemuk tapi kau bedal cendol yang super duper manis. Sebab tu kalau pengambilan protein tu cukup, protein akan bantu seimbangkan paras gula daripada naik dengan terlalu cepat! Gula=manis=gemuk


RAKYAT MALAYSIA TERSILAP PILIH PROTEIN? 

Selalunya kita ni paham protein tu lauk. Lauk yang macam ayam ke, ikan ke. So kita pun ambik sedikit kuantiti nasi lepas tu bedal lauk pauk macam ayam ikan tu penuh satu pinggan. Konon nak buktikan yang kita makan protein lebih daripada karbohidrat. Tapi tengok la protein apa yang korang ambik. Ayam masak lemak, ayam goreng berminyak2, ikan goreng masin. Adoi ayam dengan ikan memang sumber protein tapi kalau dari jenis bergoreng, berlemak, masih ada lagi khasiat protein tu? 

PROTEIN ASLI, KHASIAT YANG TIDAK HILANG MELALUI MASAKAN? CONTOH?
Contohnya minuman protein yang memang dijaga kandungan protein dia dari segi tanaman, proses dia, sampai la siap jadi serbuk protein yang betul betul asli dan dijaga kualiti dia. Sangat tak sama dengan sumber protein dari ayam goreng yang dah musnah khasiat proteinnya. nak protein, kalori tinggi yang kita dapat kan? So pilihlah sumber protein yang asli ye


Kenapa CINCH SHAKE? Sebab Cinch Shake ada kandungan LEUCINE khas untuk rakyat malaysia yang pentingkan kualiti protein semata mata untuk kurus! Kena baca entry lama aku dulu tentang apa itu LEUCINE. Macam laici je bunyi nye ehehe APA FUNGSI LEUCINE DALAM PROTEIN UNTUK TURUNKAN BERAT BADAN?
pilih protein yang ada leucine tau!


Untuk yang berminat, boleh dapatkan CINCH SHAKE tu melalui : 



Pengedar Shaklee Malaysia
Shaklee Supervisor
COD di daerah Seremban
Shaklee ID:910287
SMS/Whatsapp: 012-6716961
* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.


Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.


Tag : TIPS KURUS
0 Komen untuk "4 SEBAB KENAPA ORANG MALAYSIA SUKA MAKAN LAUK DARIPADA NASI"

Back To Top