PEDIH ULU HATI (Gerd) - Punca Dan Simptom Yang Perlu Anda Tahu

Ramai orang kita yang suka makan pedas. Makan pedas boleh jadi punca penyakit pedih ulu hati atau pun dikenali sebagai Gerd (Gastro Esofagus Refluks Desease)



Gerd adalah sejenis penyakit yang melibatkan sistem pencernaan kita. Masalah pencernaan berlaku apabila asid dalam perut mengalir semula ke dalam saluran esofagus (laluan antara perut dan mulut) 

SIMPTOM PENYAKIT PEDIH ULU HATI (GERD)




1. Rasa seolah-olah makanan dalam perut naik semula dengan disertai rasa masam di tekak (disebabkan asid perut). 
2. Kembung perut gara gara angin berlebihan
3. Mudah keletihan
4. Mengalami gangguan tidur waktu malam
5. Sukar menelan berasa seolah-olah sesuatu tersekat dalam dada atau tekak
6. Sendawa berlebihan
7. Mungkin mengalami batuk kering kronik sesak nafas yang dicetuskan oleh refluks asid.
8. Mengalami nafas berbau kerana asid ini membunuh bakteria baik dalam mulut. 
9. Mengalami Kerosakan gigi dan gusi juga mungkin berlaku disebabkan kesan asid.


Penyakit Gerd boleh menjadi serius jika tidak dirawat dari awal. Antara punca punca lain penyakit pedih ulu hati atau Gerds ini adalah : 

1. Stress dan tertekan - tekanan bukan punca sebenar GERD, namun ia salah satu faktor yang boleh memburukkan lagi penyakit itu. Saintis mendapati pengeluaran asid perut amat sensitif terhadap keadaan emosi kita.

2. Obesiti - Berat badan yang terkumpul pada bahagian perut akan menekan diafragma dan LES hingga menyebabkan otot LES menjadi longgar.

3. Merokok - nikotin berpotensi mengendurkan otot LES, seterusnya menolak asid perut naik semula ke dalam esofagus.

BAGAIMANA GERD TERJADI




Apabila makan, makanan akan disalurkan dari mulut ke perut melalui tiub dipanggil esofagus. Pada penghujung esofagus iaitu sebelum bukaan perut, ada satu lingkaran otot dikenali sebagai sfinkter esofagus bawah (LES).


Sekiranya fungsi LES terjejas atau otot esofagus menjadi lemah, sfinkter (pencerut) tidak dapat tertutup dengan sempurna. Ini menyebabkan asid dan kandungan dalam perut naik semula (refluks) ke dalam esofagus.


Asid perut mempunyai pH yang hampir sama dengan asid bateri. Apabila asid perut terkena esofagus dan ada kalanya naik semula ke mulut, ia akan menghakis saluran ini dan menyebabkan kesakitan.


RESVERATROL BANTU KURANGKAN SIMPTOM GERD

Resveratrol adalah nutrien kuat yang paling terkenal kerana kehadirannya dalam kulit anggur. Ia adalah antioksidan yang kuat diklasifikasikan sebagai polifenol, dan merupakan sebatian aktif utama yang berkaitan dengan anti-penuaan.


Kompaun ini, juga terdapat dalam pelbagai biji dan buah beri, disintesis dalam tumbuhan untuk membantu melindungi daripada bahaya, jangkitan dan penyakit fizikal. Ia juga membantu melindungi kita!


VIVIX MINUMAN TINGGI RESVERATROL POLIFENOL




Vivix merupakan minuman botani yang mengandungi kandungan resveratrolyang tinggi. Vivix sangat membantu untuk melawan dan mencegah kanser 


Vivix adalah10 kali lebih kuat daripada resveratrol  dalam memperlahankan pembentukan protein AGE yang merosakkan sel. 


Kenapa? Sebab Vivix bukan saja mengandungi Resveratrol malah turut mengandungi Polifenol





Vivix dihasilkan dari 4 jenis ramuan hebat 

1. Muscadine Grape
2. Polygonum Cuspidatum
3. Elderberry Eropah
4. Purple Carrot


Keempat empat bahan utama ini mengandungi polifenol dan resveratrol yang telah diuji secara klinikal mempunyai khasiat yang amat banyak. 

Hasil kajian makmal mendapati campuran Resveratrol dan polifenol ini adalah 10 kali ganda lebih hebatdalam memperlahankan mekanisma penuaan sel, berbanding oleh Resveratrol semata-mata.



Resveratrol dan Polifenol yang ada dalam vivix adalah antioksidan kuat yang berfungsi sebagai perisai untuk melindungi sel sel yang rosaktermasuk kanser 

FAKTA TENTANG VIVIX 

Saintis telah menjalankan kajian dan hasil kajian mendapati orang-orang Perancis gemar memakan daging yang berlemak tinggi dan minum wain dengan banyak, tetapi kadar penyakit jantung tetap rendah di Perancis. 



Selepas bertahun-tahun membuat kajian, saintis menemui rahsia di sebalik Paradoks Perancis terdapat pada Resveratrol yang terkandung dalam wain merah. 

1 sudu teh vivix (5ml) bersamaan 100kali ganda resveratrol yang terkandung dalam wain merah



Vivix juga tidak mengadungi alkoholdan Vivix terbukti10 kali ganda lebih bertenaga daripada resveratrol. Mengandungi bahan semulajadi tanpa pewarna tiruan serta perasa tambahan. Vivix ternyata HALAL



Vivix ternyata mendahului dengan hanya 1 sudu the sehari mampu membekalkan ORAC value yang diperlukan tubuh iaitu 3000 – 5000 ORAC sekiranya dibandingkan dengan minuman jus lain. 


*ORAC (Oxygen Radical Absorbance Capacity) is a method of measuring antioxidant capacities of different foods






Untuk info lanjut dan membuat tempahan, boleh whatsapp atau PM kami
Regards,
Pengedar Top Shaklee Malaysia,
FB Page : AlmariCantik


PENAFIAN : Maklumat yang diberikan dalam artikel ini adalah untuk tujuan maklumat sahaja. Ia tidak bertujuan untuk digunakan untuk merawat atau mendiagnosis keadaan perubatan. Ungkapan mereka yang ditemubual 'tidak semestinya mewakili pandangan pengarang dan ia di siar untuk manfaat kepada orang lain yang mempunyai pengalaman yang sama.






Previous
Next Post »

Sila Tinggalkan Komen Anda Di Sini ConversionConversion EmoticonEmoticon

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...