9 Cara Kecutkan FIBROID Elak Berulang Lagi

Fibroid bukan kanser. Fibroid adalah bengkak yang berlaku pada lapisan otot rahim anggota peranakan wanita. Fibroid dalam rahim boleh menggangu kesuburan dan jadi punca keguguran



Fibroid tumbuh macam cendawan



Fibroid besar 8cm


TANDA TANDA ADA FIBROID

Tanda tanda ini berbeza bagi setiap wanita dan bergantung kepada saiz fibroid tersebut. Antara tanda yang dialami adalah :


1. sakit ketika haid 

2. darah sangat banyak ketika haid. 

3. sakit belakang

4. kerap membuang air kecil. 

5. Sakit perut teramat

6. haid tidak teratur 


Ramai wanita terpaksa memilih untuk melakukan pembedahan membuang fibroid. Jika saiz terlalu besar dan mengancam nyawa, keseluruhan rahim perlu dikeluarkan melalui pembedahan. 


Setiap pembedahan ada risiko. Peluang untuk hamil pun semakin tipis. Dan fibroid dikatakan mampu berulang semula. 


Pakar Obstetrik dan Ginekologi Dr Raman Subramaniam berkongsi sembilan cara untuk membantu kecutkan fibroid dan elak dari berulang


9 CARA KECUTKAN FIBROID ELAK BERULANG

1. Makanan yang sihat dan berkhasiat

Pengambilan sayur-sayuran dan buah-buahan tinggi antioksida antara langkah terbaik. Ini secara tidak langsung mengurangkan dominasi hormon estrogen. 


2. Elakkan makanan proses

Makanan proses, terutama makanan di dalam tin sebenarnya banyak mengandungi xenostrogen iaitu bahan kimia yang boleh mengganggu keseimbangan hormon.


3. Sumber protein

Pengambilan protein melalui sumber ikan terutamanya ikan salmon adalah digalakkan berbanding daging merah kerana ia kaya dengan omega-3 yang bertindak sebagai antikeradangan.


4. Elakkan makanan kolesterol tinggi

Kolesterol yang tinggi dalam badan boleh meningkatkan hormon estrogen kerana bahan akhir kolesterol ialah hormon estrogen.


5. Kurangkan makanan dengan indeks glisemik tinggi

Menurut kajian yang dimuatkan dalam American Journal of Clinical Nutrition, makanan manis juga boleh meningkatkan risiko fibroid.


6. Banyakkan minum air masak

Penting untuk pastikan badan kekal terhidrat dan membantu melawaskan proses membuang air besar untuk mengelakkan toksin tersimpan lama dalam badan.


7. Jauhi alkohol

Alkohol boleh menyebabkan hormon menjadi tidak seimbang. Jauhi juga rokok dan asap rokok.


8. Hadkan pengambilan minuman berkafein

Pengambilan kafein berlebihan mungkin mengurangkan aktiviti hati untuk memproses estrogen.


9. Cuba turunkan berat badan

Amalkan makan dengan kuantiti sedikit tetapi kerap. Ini akan membantu menurunkan berat 


RESVERATROL POLIFENOL BANTU KECUTKAN FIBROID


Resveratrol adalah nutrien kuat yang paling terkenal kerana kehadirannya dalam kulit anggur


Ia adalah antioksidan yang kuat diklasifikasikan sebagai polifenol, dan merupakan sebatian aktif utama yang berkaitan dengan anti-penuaan.


Antara punca fibroid adanya banyak radikal bebas dalam badan daripada pelbagai bentuk seperti pencemaran udara dan pemakanan.


Antioksidan diperlukan untuk meneutralkan semula radikal bebas.


Polifenol bersifat tinggi antioksidan, meneutralkan radikal bebas yang menjadi punca fibroid sekaligus akan mengecutkan fibroid


VIVIX MINUMAN BOTANI BANTU KECUTKAN FIBROID



Vivix merupakan minuman botani yang 10 kali lebih kuat daripada resveratrol  dalam memperlahankan pembentukan protein AGE yang merosakkan sel.

Polifenol adalah antioksidan kuat yang berfungsi sebagai perisai untuk melindungi sel-sel anda dari kerosakan radikal bebas.


Vivix dihasilkan dari 4 jenis ramuan hebat 
1. Muscadine Grape
2. Polygonum Cuspidatum
3. Elderberry Eropah
4. Purple Carrot
Dalam kajian makmal, gabungan Polyphenols dari 4 jenis tumbuhan ini mampU
1. Melindungi dan membaiki DNA selular
Polyphenols dari campuran botani ini membantu Melindungi kerosakan DNA, Menyokong pembaikan sel, pembaharuan & fungsi sihat.
2.    Meningkatkan tenaga sel
Polifenol membantu menggalakkan pengeluaran daripada mitokondria. Tenaga selular yang optimum, mengecas semula dan memperbaharui sel anda supaya yourcells kukuh dan penting.

3.    Pertahanan sel
Dalam kajian klinikal, gabungan unik Polyphenols memberi tindakbalas terhadap keradangan. orang yang sihat selepas mengambil makanan yang tidak sihat, boleh menyebabkan penuaan selular. Kurang keradangan bermakna anda mempunyai pertahanan sel yang lebih kuat dan melambatkan proses penuaan.
4. Mengurangkan pembentukan protein AGE
Kajian makmal juga menunjukkan bahawa gabungan unik Polyphenols ini membantu melambatkan pembentukan protein AGE sehingga 90% berbanding hanya resveratrol sahaja. Sel dengan protein AGE yang lebih rendah bagus untuk kesihatan jantung dan tahap glukosa darah yang sihat.











Untuk info lanjut dan membuat tempahan, boleh whatsapp atau PM kami
Regards,
Pengedar Top Shaklee Malaysia,
FB Page : AlmariCantik


PENAFIAN : Maklumat yang diberikan dalam artikel ini adalah untuk tujuan maklumat sahaja. Ia tidak bertujuan untuk digunakan untuk merawat atau mendiagnosis keadaan perubatan. Ungkapan mereka yang ditemubual 'tidak semestinya mewakili pandangan pengarang dan ia di siar untuk manfaat kepada orang lain yang mempunyai pengalaman yang sama.


Previous
Next Post »

Sila Tinggalkan Komen Anda Di Sini ConversionConversion EmoticonEmoticon

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...