KANSER PROSTAT - Lelaki Wajib Ambil Tahu Cara Cegah Sebelum Terlambat!

kanser prostat paling biasa menyerang lelaki. Kajian mendapati individu yang mempunyai berat badan berlebihan atau obesiti, penghidap kencing manis dan darah tinggi, berisiko untuk menghidap kanser prostat. 




SIAPA YANG BERISIKO MENDAPAT KANSER PROSTAT?

1. Berat badan berlebihan atau obesiti

2. Penghidap kencing manis dan darah tinggi 

3. Umur lebih 50 tahun

4. Ada ahli keluarga yang menghidap kanser prostat (risiko paling tinggi) 




kanser prostat yang disifatkan sebagai agresif, tumbesarannya sangat pantas dan merebak dengan cepat ke bahagian tubuh lain.



Pelakon Datuk Aziz Singah, meninggal dunia akibat kanser prostat. Allahyarham pernah dimasukkan ke wad di Institut Kanser Negara, Putrajaya pada usianya 74 tahun apabila kanser prostat yang dihidapinya sejak lima tahun sebelum itu kembali merebak.


selepas mengadu sakit di bahagian pinggang doktor mengesahkan penyakit kanser prostat yang dihidapinya kembali merebak. 

https://www.hmetro.com.my/node/140182


MAKANAN TINGGI RISIKO KANSER PROSTAT

Makanan yang tinggi lemak meningkatkan risiko kanser prostat. Produk tenusu seperti keju, susu, yogurt dan makanan yang diproses serta daging merah termasuk sosej, burger, bakon dan ham juga boleh meningkatkan risiko kanser


CARA KURANGKAN RISIKO KANSER PROSTAT

1. Diet dengan mengurangkan makanan lemak tinggi terutama lemak haiwan.

2. Makan makanan yang berserat tinggi seperti sayur, buah-buahan dan kekacang 

3. Aktiviti fizikal seperti bersenam juga dapat mengurangkan risiko kanser prostat sebanyak 19 peratus


RAWATAN UNTUK KANSER PROSTAT YANG BELUM MEREBAK

Jika kanser prostat belum merebak, rawatan yang boleh diberi termasuk pembedahan, radioterapi ataupun tidak memerlukan rawatan langsung. 


Pembedahan untuk kanser prostat membabitkan pembuangan prostat secara keseluruhan. Ia boleh dilakukan sama ada secara robot, laparoskopi atau pembedahan biasa.


Rawatan secara radioterapi pula fokus kepada sinaran-x kuasa tinggi untuk cuba membunuh sel kanser.


Kesan sampingan cara itu lebih tinggi kerana organ dan kawasan lain seperti pundi kencing dan usus mungkin terkena kesan sinaran radioterapi.


RAWATAN UNTUK KANSER PROSTAT YANG SUDAH MEREBAK

Jika kanser sudah merebak, kanser tidak boleh disembuhkan dan rawatan yang diberi adalah untuk mengawal kanser dan cuba memanjangkan jangka hayat pesakit. Rawatan itu termasuk hormon dan kemoterapi.


Kepada lelaki yang mempunyai risiko tinggi kanser prostat atau risau mungkin menghidap kanser prostat, disarankan untuk berjumpa dengan doktor bagi menjalani pemeriksaan lanjut. Kanser peringkat awal boleh sembuh jika rawatan awal diberikan


RESVERATROL MAMPU MELAWAN DAN MENCEGAH KANSER



Rujuk https://thetruthaboutcancer.com/resveratrol-supplements-cancer/ tentang fungsi resveratrol untuk melawan dan mencegah kanser.


Resveratrol adalah nutrien kuat yang paling terkenal kerana kehadirannya dalam kulit anggur. Ia adalah antioksidan yang kuat diklasifikasikan sebagai polifenol, dan merupakan sebatian aktif utama yang berkaitan dengan anti-penuaan.


Kompaun ini, juga terdapat dalam pelbagai biji dan buah beri, disintesis dalam tumbuhan untuk membantu melindungi daripada bahaya, jangkitan dan penyakit fizikal. Ia juga membantu melindungi kita!


Berikut adalah 6 cara resveratrol dapat membantu mencegah kanser:


1. Resveratrol mempengaruhi ekspresi gen dan telah menunjukkan untuk memberikan faedah anti-penuaan


2. Ia merangsang aktiviti mitokondria dan mengurangkan tekanan keradangan pada mitokondria


3. Ia membantu menstabilkan gula darah


4. Ia mengurangkan keradangan sistemik


5. Menggalakkan kematian sel dalam sel-sel kanser


6. Ia telah ditunjukkan untuk menyekat laluan sel kanser


Ia tidak mungkin untuk menerima dos resveratrol klinikal daripada meminum anggur atau memakan anggur. Sebagai contoh, ia akan mengambil 41 gelas wain merah sehari untuk mendapatkan dos minimum 20 mg.

Individu yang sihat mungkin mempertimbangkan untuk mengambil suplemen resveratrol setiap hari dari 20 hingga 100 mg. Pesakit kanser boleh mendapatkan jumlah dos tambahan sebanyak 100 hingga 200 mg.


RESVERATROL DALAM VIVIX PILIHAN TERBAIK MELAWAN DAN MENCEGAH KANSER













Untuk info lanjut dan membuat tempahan, boleh whatsapp atau PM kami
Regards,
Pengedar Top Shaklee Malaysia,
FB Page : AlmariCantik


PENAFIAN : Maklumat yang diberikan dalam artikel ini adalah untuk tujuan maklumat sahaja. Ia tidak bertujuan untuk digunakan untuk merawat atau mendiagnosis keadaan perubatan. Ungkapan mereka yang ditemubual 'tidak semestinya mewakili pandangan pengarang dan ia di siar untuk manfaat kepada orang lain yang mempunyai pengalaman yang sama.
Previous
Next Post »

Sila Tinggalkan Komen Anda Di Sini ConversionConversion EmoticonEmoticon

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...