VIRUS ZIKA - IBU HAMIL DISARAN MENJAGA KESIHATAN KE TAHAP PALING OPTIMUM

VIRUS ZIKA - IBU HAMIL DISARAN MENJAGA KESIHATAN KE TAHAP PALING OPTIMUM 

ibu hamil disaran tidak panik dan mengambil langkah pencegahan bagi megelak dari jangkitan zika di mana bayi yang dilahirkan memiliki otak kecil. Golongan ibu hamil perlu sentiasa menjaga kesihatan supaya tidak member kesan kepada bayi yang dikandung. 

Ibu hamil yang dijangkiti, wabak itu boleh menyebabkan bayi dalam kandungan mengalami sindrom mikrosefali atau otak kecil. Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Rohani Karim berkata, “Berjaga jaga tetapi jangan panik kerana kalau panik, dibimbangi sampai tidak tahu hendak buat apa. Kalau ada symptom, elok ambil langkah berjaga jaga dengan pergi ke klinik atau hospital berdekatan.” 

Sumber : Kosmo, Ahad, 4 September

Baca lagi : HUKUM GUGURKAN JANIN YANG DIJANGKITI VIRUS ZIKA


Kes Zika pertama libatkan wanita mengandung dikesan di Johor Bahru 

Kementerian Kesihatan mengesahkan satu lagi kes baru jangkitan virus Zika melibatkan seorang wanita mengandung di Johor Bahru. Ia menjadikan jumlah kes jangkitan virus Zika dalam negara setakat ini sebanyak tiga kes.

Menurut menterinya Datuk Seri Dr S. Subramaniam wanita berusia 27 tahun itu merupakan kes wanita mengandung pertama dijangkiti virus Zika di Malaysia. Kandungan wanita berkenaan dipercayai berusia antara tiga hingga empat bulan. Wanita yang tinggal di Taman Desa Harmoni itu kini dimasukkan ke semua hospital kerajaan di Johor  Bahru untuk pemeriksaan lanjut.

Suaminya yang bekerja di Singapura juga disedang diperiksa untuk virus Zika.

"Wanita berkenaan menunjukkan simptom demam, ruam dan sakit-sakit badan. Pemeriksaan yang dilakukan keatasnya menunjukkan bahawa dia positif virus Zika," katanya dalam sidang media khas mengenai virus Zika di sini, hari ini. Susulan itu, pihak berkuasa mempertingkatkan aktiviti kawalan nyamuk aedes di sekitar kediaman wanita berkenaan.


“Aktiviti kawalan aedes sedang dipertingkatkan di Johor Bahru dan kawasan sekitar rumah wanita berkenaan, setakat ini 400 rumah sudah diperiksa dan diambil tindakan sewajarnya,” katanya lagi.
Kes pertama sebelum ini adalah kes import dari Singapura membabitkan seorang wanita berumur 58 tahun dari Klang, Selangor. Manakala kes kedua melibatkan kes jangkitan tempatan di Sabah. 
Sumber : astroawani

 

TIPS VITAMIN IBU HAMIL UNTUK MENDAPAT KESIHATAN YANG PALING OPTIMUM


Selain tidak mengunjungi negara yang merkodkan kes Zika, ibu hamil perlu mengambil langkah pencegahan dengan memastikan keadaan kesihatan pada kadar yang optimium. Ambil makanan tambahan sepanjang proses kehamilan supaya mendapat antibodi yang kuat dan boleh membantu mencegah dari segala jenis wabak termasuk Zika.  


Set Ibu Hamil Shaklee

Berikut adalah vitamin yang dicadangkan untuk ibu hamil. Perlu ke ambil semua ? Jika budget puan mencukupi maka lebih baik.Jika tidak tanya pada budget anda berapa.bukan budget saya ye :) Kelebihan vitamin ibu hamil Shaklee adalah :-

Vita-lea Iron formula
Dilengkapi dengan 12 vitamin, 7 galian dan zat besi. Mempunyai patented Sistem Penyerapan Bioaktif utk memastikan peningkatan penyerapan asid folid kritikal. Membantu meningkatkan Hb ke paras normal semasa hamil bagi ibu yang mempunyai darah rendah.

B-Complex
lengkap dengan 8 kumpulan B termasuk asid folik yang diperlukan oleh tubuh badan demi membantu tubuh badan bertenaga, otak lebih fokus, emosi lebih stabil.Sangat penting dalam membantu memetabolismekan karbohidrat, lemak & protein, Anti stress ,menukarkan makanan(glukos) kepada tenaga dan membantu ibu2 berfikiran positif sentiasa. Vitamin B juga dapatmelahirkan wajah ibu yang cantik berseri dan tidak kusam

Vitamin C
membantu meningkatkan sistem imunisasi badan. Penambilan bersama Vita-lea Iron Formula meningkatkan kadar penyerapan iron dalam tubuh
Ostematrix
kandungan kalsium yang mencukupi di dalam diet anda, lebih-lebih lagi semasa tempoh kehamilan akan dapat memastikan bayi yang bakal dilahirkan mempunyai tulang dan gigi yang sihat tanpa menggugat kandungan kalsiaum yang sedia ada di dalam tubuh anda. Kalsium juga membantu untuk menghalang kekejangan otot yang dialami dalam tempoh kehamilan dan kontraksi yang berlaku disaat melahirkan.

Energizing Soy Protein
rendah lemak, bukan GMO dan protein biologi lengkap yang mengandungi kesemua sembilan asid amino penting.Protein yang berkualiti sangat membantu pertumbuhan yang baik. Ianya juga dikatakan kunci untuk melawan penyakit. ESP juga memberi ibu tenaga di mana bagi mereka yang mengalami morning sickness yang agak teruk. Ia juga memelihara dan mengelakkan janin menjadi cacat. Selain itu, protein ini juga membantu membekalkan asid amino yang bertindak membentuk otot dan organ bayi. Keperluan protein sewaktu mengandung perlulah mencukupi bagi membantu pertumbuhan plasenta, uterus, penghasilan susu dan untuk membantu aliran darah ibu yang bertambah. Keperluan protein ini semakin penting ketika memasuki trimester ke 3

Omega Guard
DHA atau nama saintifiknya, Docosahexaenoic, adalah sejenis asid lemak omega-3 poli tak tepu yang berantai panjang, dijumpai dalam setiap sel dalam badan. DHA adalah penting untuk perkembangan dan kefungsian otak, mata dan sistem saraf pusat. Semasa mengandung, janin yang seda ng membesar bergantung kepada ibunya untuk mendapat DHA yang diperlukan. Ini kerana DHA diperolehi daripada makanan yang dimakan, maka kandungan DHA dalam diet seseorang ibu menentukan sebanyak mana DHA yang dapat disalurkan kepada janin.

CARA PEMBELIAN SET KESIHATAN OPTIMUM IBU HAMIL

CARA 1
Anda boleh terus klik ke SET IBU HAMIL SHAKLEE ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan
CARA 2
Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi .saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi.
IsmaLyeza
ig @shakleebyisma
Email: shakleebyisma@gmail.com
Call/SMS/WhatsApp: 012-6716961
COD Area: Seremban, Port Dickson, Bandar Baru Bangi



Previous
Next Post »

Sila Tinggalkan Komen Anda Di Sini ConversionConversion EmoticonEmoticon

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...