Individu Rajin Buat Kerja Rumah Lebih Sihat Dan Panjang Umur

Kajian terbaharu oleh pakar kesihatan di sebuah universiti di Ontario, Kanada, mendapati, aktiviti berkebun, mencuci lantai atau membersihkan dapur mampu menyelamatkan nyawa.




Laporan kajian dari McMaster University itu mendapati, melakukan kerja rumah lima kali seminggu selama setengah jam dapat mengurangkan risiko kematian sebanyak 28 peratus dan penyakit jantung sebanyak 20 peratus.


Lebih banyak kerja rumah yang dapat membantu individu untuk kekal aktif selama 750 minit seminggu juga didapati mengurangkan peluang untuk kematian awal hampir 40 peratus.


Hasil kajian tersebut diperoleh berdasarkan kajian terperinci aktiviti harian seramai 130,000 individu berusia 35 hingga 70 tahun dari 17 negara berbeza selama hampir tujuh tahun. Kajian tersebut turut mendapati bahawa jika setiap individu melakukan aktiviti fizikal 150 minit setiap minggu kadar masalah kardiovaskular juga akan berkurangan hampir lima peratus.


Pakar yang mengetuai kajian tersebut, Dr. Scott Lear seperti dipetik Daily Mail berkata, laporan ber­­kenaan akan menggalakkan orang ramai terutamanya golongan berpendapatan rendah untuk sentiasa kekal aktif walaupun mereka tidak mempunyai akses ke gim.


“Hasil kajian ini menekankan bahawa apa sahaja jenis aktiviti fizikal yang dilakukan secara rutin sama ada membersihkan rumah atau berjalan cepat untuk bekerja pada waktu pagi membantu kita kekal cergas dan sihat. Cara tersebut juga me­rupakan pendekatan kos rendah untuk mencegah penyakit kardiovaskular dan kajian kami menyediakan bukti kukuh untuk menyokong campur ta­ngan badan kesihatan awam bagi meningkatkan semua bentuk aktiviti fizikal di rantau ini,” katanya.


Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mengesyor­kan orang dewasa berusia 18 hingga 64 tahun perlu melakukan senaman selama 150 minit setiap minggu di samping latihan kecergasan dua kali seminggu. Tetapi anggaran menunjukkan bahawa hanya satu perempat penduduk di se­luruh dunia memenuhi garis panduan tersebut. - sumber 


3 TIPS PALING MUDAH UNTUK KEKAL SIHAT TAPI PALING SUSAH UNTUK KITA BUAT


1. BERSENAM


Wajib okey wajib. Kajian pun dah buktikan orang yang rajin buat kerja rumah ni lebih sihat dan panjang umur. Sebenarnya kajian tu bukan suruh kita buat kerja rumah semata mata, tapi sebenarnya mintak kita luangkan masa untuk bersenam dan mengeluarkan peluh. Ia adalah simulasi pergerakan tubuh badan yg lamaaaa kita tak buat. Yelah bayangkan kalau kerja office tu, dari pagi sampai petang eksesais tangan je... bila nak gerakkan tubuh badan kan. Otot tak bergerak lama lama boleh jem. Sebelum masuk umur 35 tahun, bersenam mesti jadi amalan. As mudah as buat jumping jack & squat tiap tiap pagi je. Kalo burpee & plank lagi bagos. Apa lagi kalo lari 10km everyday kan 


2. AMALAN PEMAKANAN SIHAT


Selain bersenam, dah tentunya kalau nak jaga kesihatan tu mesti bermula dari dalam dan dari apa yang kita makan. Ramai yang salah faham. Ramai ingat kalau dah makan vitamin, makan makan ni tak payah jaga sangat. Dan kalau dah jaga makan, tak payah dah makan vitamin... hakikatnya kita wajib jaga makan dan makan vitamin. Kenapa? Sebab zat makanan kita dah berkurang daripada asalnya. Ditambah pulak macam macam pencemaran.... makan makanan organik ke tak, tetap kena makan vitamin. Kecuali ada orang cipta mesin masa, kita semua balik ke zaman Neolitik. Masa tu takde pencemaran. 


3. KURANG KUANTITI TINGKATKAN KUALITI


Pernah dengar perkataan MALNUTRISI? Malnutrisi bukan tak cukup zat, tapi zat yang tak seimbang. Kita mungkin makan banyak, tapi yang banyak tu lemak, kalori,..... sudahnya badan kita nampak 'sihat' tapi hakikatnya dalaman kita sakit! Dah la pemalas buant kerja rumah, taknak bersenam, makan pun tak jaga, apa nak jadi la kita ni kan? Oh ye, yang belum detox cuba lah buat program detox Shaklee. Buang segala benda tak faedah dari badan kita. Detoks bukan untuk kurus semata mata, tapi nak pastikan supaya badan kita ni sentiasa sihat. Tapi kakak dalam video ni, dia buat detoks parasit, turun pulak dari 100kg ke 75kg, hehe bonus la. 





Ok. Dah teruja dengan kisah kakak atas ni? Jadi, selain buat kerja kerja rumah, bersenam, dan jaga pemakanan, kita juga boleh buat detoks ni. Ini antara 8 kebaikan detoks. Bagus kan? Boleh kuatkan sistem imun kita juga!



Shaklee bukan sekadar produk & bisnes tau... shaklee ni adalah lifestyle. Lifestyle Shaklee high class Oh ya sebut pasal Program Detox Shaklee, korang boleh la klik link ni PROGRAM DETOX SHAKLEE. 


CARA MEMBUAT PEMBELIAN SET DETOX SHAKLEE

CARA 1
Anda boleh terus klik ke SET DETOX SHAKLEE ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan. 

CARA 2
Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi .saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi.

CARA 3
Dapatkan keahlian Shaklee secara percuma dengan pembelian dua botol VIVIX. Faedah menjadi ahli antaranya adalah dapat menikmati harga produk yang jauh lebih murah antara RM10-RM100 



Untuk info lanjut dan membuat tempahan, boleh whatsapp atau PM kami
Regards,
Pengedar Top Shaklee Malaysia,
FB : Isma Lyeza
FB Page : AlmariCantik


PENAFIAN : Maklumat yang diberikan dalam artikel ini adalah untuk tujuan maklumat sahaja. Ia tidak bertujuan untuk digunakan untuk merawat atau mendiagnosis keadaan perubatan. Ungkapan mereka yang ditemubual 'tidak semestinya mewakili pandangan pengarang dan ia di siar untuk manfaat kepada orang lain yang mempunyai pengalaman yang sama.
Previous
Next Post »

2 komen

Write komen
Cik Puan Ena
AUTHOR
September 24, 2017 at 6:37 PM delete

wahh btol ke.. mmg suka kemas dapur.. xsuka tgk dapur bsepah..even xjogging pon tp pagi sapu laman kemas rumah basuh kereta pon dah boleh bpeluh sama mcm blari 100m kan..huhu

Reply
avatar
Almaricantik
AUTHOR
September 26, 2017 at 7:27 AM delete

Sama la. Kadang kadang buat kerja rumah pun habis berpeluh hehe

Reply
avatar

Sila Tinggalkan Komen Anda Di Sini ConversionConversion EmoticonEmoticon

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...