Kanak Kanak Meninggal Dunia Akibat Penyakit Kawasaki


Kanak Kanak Meninggal Dunia Akibat Penyakit Kawasaki. Menurut akhbar Main Online bertarikh 9 Mac 2017 yang lepas, di Louisiana terdapat seorang kanak-kanak yang meninggal dunia dan satu lagi dalam keadaan kritikal selepas didiagnosis dengan Penyakit Kawasaki 


Tragis: Charles 'Dooey' De Silva III (di atas) telah meninggal dunia dan satu lagi berada dalam keadaan kritikal di Louisiana selepas didiagnosis dengan Penyakit Kawasaki. Penyakit ini sangat jarang berlaku


Charles 'Dooey' De Silva III, berusia enam tahun dari Slidell, mempunyai demam setinggi 106 Farenheit, yang menyebabkan keluarganya membawanya ke hospital pada pertengahan Januari. Anak lelaki berusia enam tahun itu dihantar pulang dengan antibiotik, tetapi tidak membantu demamnya.


Baca : Bermula Demam Panas, Doktor Sahkan Kanak Kanak Ini Dijangkiti Virus Kawasaki
Baca : Kenali Gejala, Punca Dan Kesan Penyakit Virus Kawasaki Pada Kanak Kanak
Baca :Perbezaan Penyakit Virus Kawasaki Dengan Penyakit HFMD Di Kalangan Kanak Kanak 


Doktor memberitahu keluarga untuk membawa De Silva ke Hospital Kanak-kanak untuk rawatan, di mana dia didiagnosis dengan Penyakit Kawasaki yang jarang berlaku.


De Silva (di atas), meninggal dunia pada 18 Januari selepas diisytiharkan kegagalan fungsi otak di hospital. Penyebab Kawasaki Penyakit tidak diketahui, kerana kurang daripada 20,000 kes berlaku setiap tahun di Amerika Syarikat


Di hospital kedua, dia menerima rawatan tetapi tidak membantu memulihkan keadaannya. Anak lelaki berusia enam tahun itu disahkan meninggal dunia pada 18 Januari selepas mengalami penyakit yang menyebabkan saluran arteri pecah. Tidak lama selepas kematiannya, keluarganya mengetahui bahawa seorang kanak-kanak lain didiagnosis dengan penyakit yang sama di komuniti mereka dan sedang berjuang melawan penyakit Kawasaki tersebut. 


Doktor mengatakan Penyakit Kawaski boleh dirawat dengan globulin dan aspirin imun intravena, kerana mereka mengatakan ia sukar untuk didiagnosis. 'Penyakit Kawasaki adalah arteritis yang paling biasa pada kanak-kanak dan arteritis bererti keradangan pada arteri,' Dr. Sam Lucas, Ketua Kardiologi Pediatrik di Ochsner Hospital for Children.


Penyakit ini lebih lazim di kalangan orang keturunan Asia timur dan penyebabnya tidak diketahui. Sehingga satu peratus penduduk di Asia Timur akan didiagnosis dengannya, tetapi di Amerika Syarikat, kurang daripada 20,000 kes berlaku setiap tahun.


Apabila penyakit ini dilihat di Amerika Syarikat, kebanyakannya memberi kesan kepada lelaki yang enam bulan hingga satu tahun, bagaimanapun, doktor mengatakan ia boleh berlaku pada usia tua dan muda.

'Nampaknya, kemungkinan besar, Penyakit Kawasaki adalah tindak balas imun yang tidak normal terhadap jangkitan biasa,' kata Lucas.


Di samping itu, doktor mengatakan ada tanda-tanda yang boleh mengelirukan dan menyebabkan ibubapa lambat menghantar anak mereka ke hospital untuk pemeriksaan lanjut. Pusat Perubatan Serantau Lakeview Perubatan Dalaman Dr. Jacques Guillot mengatakan bahawa simptom untuk penyakit ini adalah dengan demam yang berlangsung lebih lama daripada lima hari.

Mata bahagian putih menjadi merah. Kemudian ia boleh menjejaskan mulut. Pesakit boleh mengalami sakit tekak. Lidah strawberi - lidah merah yang terang dan pesakit mungkin mempunyai bibir merah yang cerah dan merah. Kemudian ia boleh menjejaskan nodus limfa yang besar. ' 

Lebih banyak simptom untuk Penyakit Kawasaki termasuk bengkak tangan dan kaki yang mungkin juga mula menggelupas. Doktor mengatakan ia tidak menular, tetapi ia boleh mempunyai komplikasi yang ketara. Komplikasi Penyakit Kawasaki yang paling banyak dikaitkan dengan jantung dan ada perkara seperti yang kita panggil karditis iaitu radang jantung, yang boleh mengakibatkan aritmia yang boleh membawa maut.



Regards,
Pengedar Top Shaklee Malaysia,
FB : Isma Lyeza
FB Page : AlmariCantik



Previous
Next Post »

Sila Tinggalkan Komen Anda Di Sini ConversionConversion EmoticonEmoticon

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...