Enam Tahun Bergelar Isteri, Sedih Terpaksa Alami Tiga Kali Keguguran Termasuk Hamil Luar Rahim

Enam tahun bergelar isteri, beliau mengalami tiga keguguran termasuk hamil di luar rahim. Semua kehamilannya hanya bertahan selama tujuh minggu sebelum gugur. Selepas sembilan tahun berjuang melawan endometriosis iaitu penyakit berkaitan rahim yang menyebabkan keguguran, seorang pensyarah, Penny Lim akhirnya berjaya hamil dan melahirkan seorang bayi lelaki yang sihat pada 2014. Berusia 41 tahun, Penny didiagnosis menghidap endometriosis pada 2005 tahun yang sama beliau berkahwin.




“Sebelum melakukan pemeriksaan doktor saya tidak pernah mendengar mengenai endometriosis sehingga disahkan menghidap penyakit ini. Antara tanda-tanda endometriosis yang saya alami seperti senggugut yang teruk dan kesakitan pada bawah perut dan pinggang setiap kali datang haid. Namun, saya menganggapnya sebagai kesakitan biasa yang dialami wanita setiap kali datang haid. Malah, ubatan yang diambil juga hanya merawat sakit biasa berkenaan kerana saya memikirkan ia bukan sesuatu yang serius dan wajar dipeduli,” katanya.


Katanya, beliau menjalani tiga pembedahan laparoskopi untuk membuang implan endometriosis atau selaput endometrium yang tumbuh di luar rahim mengakibatkan kesakitan dan ketidaksuburan.


“Selepas keguguran kali ketiga, saya sekali lagi menjalani pembedahan laparoskopi. Syukur selepas pembedahan berkenaan saya hamil sekali lagi dan kehamilan itu bertahan selama sembilan bulan sebelum melahirkan anak secara pembedahan caesarean.


“Oleh itu, nasihat saya kepada wanita yang senasib supaya mengamalkan gaya hidup sihat dan bebas tekanan kerana pesakit endometriosis perlu kekal sihat dan ceria agar tidak memburukkan lagi keadaan. Penting juga untuk sentiasa berdoa kepada Tuhan agar diberikan kekuatan dan jangan putus asa untuk hamil kerana sentiasa ada cara untuk kita berubat,” katanya.

sumber : Hmetro 


APA ITU ENDOMETRIOSIS?



Endometriosis adalah lapisan dalaman rahim yang dikenali sebagai endometrium tumbuh di luar rahim seperti di kawasan ovari, pundi kencing, usus dan pelvis. Selaput endometrium yang tumbuh di luar rahim juga dipanggil implan dan dalam kes tertentu ia boleh tumbuh pada kulit, paru-paru dan otak.




Memandangkan implan ini terbentuk di luar rahim, ia mengalami kesukaran keluar daripada badan sewaktu haid dan menyebabkan kesakitan. Lama-kelamaan, darah akan berkumpul dan membentuk sista serta menyebabkan perekatan yang menyukarkan kehamilan.


Bagi wanita yang berjaya hamil walaupun mengalami endometriosis, mereka juga mengalami banyak kepayahan apabila kandungan gugur atau hamil di luar rahim. Mereka juga berisiko mengalami komplikasi di penghujung kehamilan seperti saluran rahim tersumbat dengan plasenta yang boleh menjejaskan kelahiran, pendarahan dan kandungan pramatang.


SENGGUGUT TERUK ANTARA SIMPTOM ENDOMETRIOSIS

Statistik global menunjukkan kira-kira 176 juta wanita seluruh dunia menderita endometriosis dan penyakit ini menyebabkan kehidupan harian penghidapnya terjejas akibat menanggung kesakitan. Simptom ditunjukkan seperti senggugut teruk, pendarahan teruk, letih, kesakitan ketika atau selepas hubungan seks.


Endometriosis kadangkala sukar untuk didiagnosis berikutan simptomnya juga menyerupai sakit puan yang lain, malah sering juga disalah anggap sebagai sindrom prahaid (PMS) atau senggugut teruk. Oleh itu, penghidapnya mengambil masa bertahun-tahun untuk didiagnosis dengan tepat penyakit terbabit dengan tempoh sekurang-kurangnya tujuh tahun setengah bermula simptom dikesan.


VIVIX BANTU MENGURANGI RISIKO PENYAKIT SERIUS WANITA



Minuman botani lazat yang mengandungi campuran botani khas Shaklee termasuk ekstrak Polygonum Cuspidatum, Anggur Muscadine, Eldeberi Eropah dan Lobak Ungu.*

Campuran proprietari saintifik termaju kami adalah berasaskan anggur muscadine – salah satu buah-buahan semula jadi paling sukar diperolehi dan paling berkuasa. Anggur muscadine mengandungi rangkaian lengkap polifenol yang ditemui dalam anggur lain. Tidak seperti anggur lain, muscadine mengandungi pekatan luar biasa asid elagik dan elagitanin yang apabila digabungkan dengan polifenol lain, menghasilkan kuasa antioksidan yang sangat hebat.

Di Shaklee, kami memanfaatkan keberkesanan anggur muscadine ini ke dalam setiap botol Vivix menggunakan proses pengekstrakan berpaten untuk mendapatkan kepekatan yang tinggi dan mengekalkan bioaktif polifenol.




TESTIMONI WANITA YANG MENGAMALKAN VIVIX 











CARA MEMBUAT PEMBELIAN VIVIX 




CARA 1
Anda boleh terus klik ke VIVIX ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan. 

CARA 2
Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi .saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi.

CARA 3
Dapatkan keahlian Shaklee secara percuma dengan pembelian dua botol VIVIX. Faedah menjadi ahli antaranya adalah dapat menikmati harga produk yang jauh lebih murah antara RM10-RM100 



Pengedar Top Shaklee Malaysia,
FB : Isma Lyeza
FB Page : AlmariCantik




Previous
Next Post »

Sila Tinggalkan Komen Anda Di Sini ConversionConversion EmoticonEmoticon

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...