Rawatan Mujarab Penyakit Gout Kronik Cara Semulajadi

Rawatan Mujarab Penyakit Gout Kronik Cara Semulajadi. Razif terkejut apabila doktor memberitahu bahawa dia mengidap gout. Rupanya sakit pada jari kaki yang dialami adalah gejala gout. Sakit yang di rasakan adakalanya berdenyut-denyut sehingga dia terjaga dari tidur akibat tidak dapat menahan rasa ngilu. Kesukaran mula dirasai terutama apabila menyarung stoking dan kasut untuk ke tempat kerja. 


Pada awalnya dia menyangka sakit tersebut adalah kerana terseliuh. Tambahan pula dia rajin bermain badminton pada hujung minggu. Kini terjawablah teka-teki yang bermain di minda. Ujian darah membuktikan bahawa paras asid urik dalam darah meningkat dan penyakit ini di namakan gout. Menurut kawannya yang juga mengidap gout, kesakitan akibat gout bukan kepalang dan kadang kala memerlukan suntikan tahan sakit. Gout juga boleh menjadi punca batu karang mudah terjadi.

APA ITU GOUT?


Gout berlaku akibat tubuh gagal memproses protein. Makanan berprotin tinggi seperti ikan, udang, daging, telur, kacang dan lain-lain tidak boleh dimakan oleh pengidap gout. Protin dalam makanan seperti ini akan diproses menjadi asid urik dan seterusnya dipecahkan menjadi air dan urea. Asid urik adalah berbentuk separa pejal. Kegagalan tubuh memecahkan asid urik kepada urea membuatkan asid separa pejal berkumpul pada celahan tulang dan akhirnya membentuk ketulan kristal batu gout. Kristal batu gout ini boleh juga terbentuk pada celahan buah pinggang dan pundi kencing membentuk batu karang .


Gout lazimnya menyerang ibu jari kaki. Ibu jari kaki menjadi merah, panas, bengkak dan tersangat sakit apabila gout menyerang. Serangan selalunya berlaku secara tiba-tiba, kerap kali semalaman. Sendi yang diserang menjadi bisa sehinggakan geseran dengan selimut pun begitu menyeksakan. Sakit mungkin berlarutan berhari-hari, atau sekurang-kurangnya satu hingga dua minggu untuk reda jika tidak dirawat. Sakit mungkin menyerang kembali selepas berminggu atau bulan. Gout boleh menyerang sendi-sendi lain seperti buku lali, lutut, pergelangan tangan dan jari.

FAKTOR FAKTOR PENYAKIT GOUT


  • Jantina — Secara umumnya, lelaki lebih berisiko mendapat gout pada kadar 90 peratus kes yang dilaporkan.
  • Gaya hidup — Individu yang banyak minum minuman keras terutama bir dikatakan lebih berisiko mendapat gout.
  • Obesiti — Terutama bagi individu yang mempunyai berat badan lebih 66 kilogram daripada berat badan normal.
  • Penyakit, keadaan kesihatan dan ubat — Sesetengah penyakit seperti tekanan darah tinggi yang tidak dikawal, diabetes, hiperdislipidemia (paras lemak dan kolesterol yang tinggi) dan arteriosklerosis (penyempitan salur darah) juga boleh menyebabkangout.
  • Genetik — Kajian mendapati satu daripada empat pesakit datang daripada keluarga yang ada masalah gout.
  • Umur — Biasanya gout menyerang pesakit tua tetapi kini banyak kes membabitkan pesakit berumur 30 hingga 50 tahun. Manakala bagi wanita, kebanyakan kes bermula selepas umur putus haid.

KOMPLIKASI GOUT JIKA TIDAK DIRAWAT 

Menurut Dr Penafort, apabila sendi berasa panas, bengkak dan sakit kerana jika tidak dirawat masalah ini akan bertambah buruk serta boleh menyebabkan kerosakan sendi. Malah, individu yang mengalami masalah kencing manis, obesiti, anemia, pesakit buah pinggang atau pengambilan ubat yang mengganggu pengkumuhan asid urik turut berisiko mendapat gout. Menurut Dr Penafort, asid urik biasanya disingkirkan daripada badan melalui air kencing dan najis. Kegagalan badan mengeluarkan asid urik berlebihan akan menyebabkan ia mendak dan berkumpul sama ada di sendi, buah pinggang atau kulit.


LANGKAH PENCEGAHAN PENYAKIT GOUT

Diet sayur sayuran antara langkah pencegahan gout yang berkesan

  • Rehatkan sendi semasa serangan gout.
  • Diet sayur sayuran
  • Sentiasa peka terhadap tanda-tanda awal serangan. Jika rawatan dimulakan awal, penyakit ini tidak akan melarat.
  • Menjaga berat badan - adalah penting kerana kegemukan boleh mengganggu keupayaan badan untuk mengeluarkan asid urik yang berlebihan.
  • Elakkan mengambil minuman keras serta elakkan pengambilan makanan yang mengandungi purin yang tinggi.
  • Sesetengah daging binatang, makanan laut dan kekacang mengandungi purin iaitu sejenis protein yang tinggi.
  • Ubah cara hidup anda untuk memastikan paras asid urik normal, iaitu dengan amalan bersenam dan banyak minum air.
  • Amalkan cara hidup sihat untuk mengelak dari menghidap penyakit-penyakit yang berhubungkait dengan gout.
  • Hentikan pengambilan makanan dan minuman mengandungi fruktosa atau pemanis sirap jagung kerana ia adalah antara agen perosak hormon yang merbahaya. Oleh kerana kewujudan pemanis ini adalah secara tersorok dalam makanan pastikan anda membaca label terlebih dahulu sebelum membeli.



RAWATAN MUJARAB PENYAKIT GOUT KRONIK 

Lazimnya cecair steroid disuntik terus ke sendi yang radang. Pil steroid boleh diambil dalam jangka masa yang pendek jika penghidap tidak boleh mengambil ubat-ubatan yang lain. Walau bagaimanapun, ia tidak boleh diambil berpanjangan. Jadi apakah jenis rawatan lain yang mujarab untuk penyakit gout kronik? 

Jawapannya adalah dengan pengambilan makanan yang tinggi kandungan RESVERATROL


RESVERATROL BANTU RENDAHKAN ASID URIK PESAKIT GOUT

Kajian di Havard Universiti mendapati kandungan Resveratrol yang dijumpai dalam grapes dan Japanese Knotweed (Polygonum Cuspidatum) sebagai antioksidan terbaik untuk merendahkan paras asid urik dalam badan. Vivix mengandungi kandungan reveratrol yang tinggi dan dapat membantu pesakit gout. Jadi pesakit gout boleh mengambil VIVIX sebagai rawatan mujarab penyakit gout kronik cara semulajadi.




PENGALAMAN MINUM VIVIX OLEH PESAKIT GOUT


TESTIMONI 1

"Ayah menderita gout berpuluh tahun. Pain killer dan ubat gout peneman setiap hari. Salah makan sikit je mesti gout datang. Jalan sampai memapah dinding. Tapi sejak amalkan vivix satu sud kecil setiap hari, Alhamdulillah takde lagi gout menjengah. Yang bestnya, boleh tinggalkan dah ubat gout dan pain killer yang dah bertahun ambil tu. Dan ayah dah boleh makan makanan kegemaran semula. Syukur Alhamdulillah"



TESTIMONI 2

"Bengkak dah surut. Boleh jalan macam biasa. Boleh berfutsal lepas ni.."



TESTIMONI 3
"Alhamdulillah sihat sihat aje dan penyakitnya pun dah tak datang selepas ambil ubat itu dan saya kawal makanan yang saya ambil"



TESTIMONI 4

"Semalam akak pergi klinik check, nak tahu uric asid hubby akak dari 9.9 dsh turun 7.6! Syukur!"


CARA PEMBELIAN VIVIX UNTUK GOUT


CARA 1
Anda boleh terus klik ke VIVIX ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan


CARA 2
Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi .saya merupakan pengedar Shaklee sekitar  Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi.



Untuk info lanjut dan membuat tempahan, boleh whatsapp atau PM kami
Regards,
Pengedar Top Shaklee Malaysia,
FB : Isma Lyeza
FB Page : AlmariCantik


PENAFIAN : Maklumat yang diberikan dalam artikel ini adalah untuk tujuan maklumat sahaja. Ia tidak bertujuan untuk digunakan untuk merawat atau mendiagnosis keadaan perubatan. Ungkapan mereka yang ditemubual 'tidak semestinya mewakili pandangan pengarang dan ia di siar untuk manfaat kepada orang lain yang mempunyai pengalaman yang sama.

Previous
Next Post »

Sila Tinggalkan Komen Anda Di Sini ConversionConversion EmoticonEmoticon

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...