5 TIPS BERJAGA JAGA BAGI MENGELAK PENYAKIT SELSEMA BURUNG H5N1

Beberapa hari ini muncul semula isu mengenai wabak penyakit selsema burung atau pun dikenali dengan H5N1 selepas diiktiraf  sebagai negara yang bebas dari penyakit ini pada 5 Januari 2005. Jadi amatlah penting bagi kita semua untuk berhati hati dan mengambil langkah berjaga jaga supaya wabak pennyakit ini tidak menjangkiti kita.




Berdasarkan maklumat dari Jabatan Perkhidmatan Veterinar Negeri Kelantan pada 5 Mac 2017 berkaitan kejadian Selsema Burung yang berlaku di Kg. Pulau Tebu Tunjong, Kota Bharu Kelantan, Sehingga 5:00 petang 9 Mac 2017, tiada kes H5N1 dilaporkan di kalangan manusia. Walau bagaimanapun semua fasiliti kesihatan telah diarahkan untuk meningkatkan pemantauan ke atas kes-kes Infuenza like illness dan kes jangkitan respiratori yang datang mendapatkan rawatan di klinik kesihatan. Anggota kesihatan juga telah diminta untuk meningkatkan prosidur kawalan jangkitan infeksi di fasiliti kesihatan. - sumber 


APA ITU PENYAKIT SELSEMA BURUNG ATAU H5N1?

Menurut sumberSelesema Burung adalah penyakit yang berpunca daripada Virus selesema jenis A. Virus selesema ini berasal dari kelompok virus Orthomyxoviridae, dan biasa didapati dikalangan burung-burung. 

Haiwan ternakan seperti ayam, ayam belanda, sesetengah spesis itik dan angsa mudah dijangkiti oleh virus ini. Ini menyebabkan kelompok haiwan ternakan ini yang paling teruk terjejas, berbanding dengan burung-burung liar di serata dunia yang tidak menunjukkan kesan ketara meskipun mereka dijangkiti virus ini. Burung-burung liar ini berfungsi sebagai pembawa virus ini.


TANDA TANDA AWAL PENYAKIT SELSEMA BURUNG 


  • Demam tinggi (melebihi 38oC)
  • Sakit tekak
  • Batuk
  • Sakit kepala
  • Sakit otot
  • Sakit sendi 
  • Letih dan lesu.



5 TIPS BERJAGA JAGA BAGI MENGELAK PENYAKIT SELSEMA BURUNG H5N1

  1. Segera mendapat rawatan di fasiliti kesihatan jika mengalami gejala dan terdedah kepada ayam mati yang disahkan positif atau kejadian unggas mati yang luar biasa;
  2. Amalkan pengendalian unggas yang baik seperti memakai penutup mulut dan hidung, sarung tangan, apron dan kasut but;
  3. Bagi penyembelih ayam, penjual ayam dan pemproses daging ayam, mereka hendaklah juga sentiasa memakai penutup mulut dan hidung, apron, sarung tangan getah atau plastik dan kasut but getah kalis air; dan
  4. Amalkan tabiat membasuh tangan dengan air yang bersih dan sabun.
  5. Tingkatkan sistem ketahanan badan melalui pengambilan supplemen yang berbentuk imune booster



TINGKATKAN SISTEM KETAHANAN BADAN MELALUI SUPPLEMEN 'IMUNE BOOSTER' DARI NUTRIFERON


Nutriferon penggalak imunisasi (immune booster) ciptaan pakar imun, Dr Yasuhiko Kojima dari Universiti Tokyo, Jepun pada tahun 1954.

Setelah membuat kajian selama 40 tahun ke atas ribuan jenis sebatian dan lebih 200 jenis herba yang berlainan, akhirnya beliau telah berjaya menemui interferon semulajadi di dunia iaitu Nutriferon. Beliau telah berjaya menetapkan bahawa ekstrak dari 4 tumbuhan iaitu biji labu, bunga Safflower,Honeysuckle Jepun dan biji Plantago mempunyai daya pendorong kepada pengeluaran semulajadi interferon tubuh.

Nutriferon adalah satu formula eksklusif dan telah dipatenkan oleh Shaklee dan tidak terdapat di mana-mana kedai atau farmasi di Malaysia. Ianya hanya boleh dibeli melalui pengedar Shaklee.

Mereka yang menghadapi masalah antibodi lemah, mudah sakit dan sakit yang lambat sembut sangat digalakkan untuk mengambil nutriferon.



BAGAIMANA NUTRIFERON BOLEH MEMBANTU MENINGKATKAN SISTEM IMUNISASI BADAN?




NutriFeron® merupakan produk berpaten dengan campuran ekstrak tumbuhan yang terbukti secara klinikal dapat menguatkan imun.
  • Formula yang membekalkan perlindungan imun tubuh harian yang tinggi
  • Ramuan proprietari berasaskan ekstrak tumbuh-tumbuhan semula jadi ini dihasilkan daripada biji labu, bunga kesumba, biji plantago dan kudup bunga bebuas Jepun


4 RAMUAN HEBAT DALAM NUTRIFERON


1. Biji labu
Merangsang pengeluaran interperon semulajadi di dalam tubuh dan menentang radikal bebas dan faktor penyebab kanser.

2. Biji Plantago asiatica 
Mengandungi polisakarida yang mengaktifkan sel-sel imun.

3. Honeysuckle Jepun
Menentang pencerobohan virus dan kuman.

4. Bunga Safflower
Menghasil dan memperkuatkan keupayaan makrofaj memusnahkan virus dan kuman.


TESTIMONI NUTRIFERON SEBAGAI PENGGALAK IMUNISASI DAN KETAHANAN TUBUH







CARA MEMBUAT PEMBELIAN NUTRIFERON


CARA 1
Anda boleh terus klik ke NUTRIFERON ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan. 

CARA 2
Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi .saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi.

CARA 3
Dapatkan keahlian Shaklee secara percuma dengan pembelian 200UV atau pun 5 KOTAK NUTRIFERON dan mendapat pulangan cash rebate sebanyak RM30+. Faedah menjadi ahli antaranya adalah dapat menikmati harga produk yang jauh lebih murah antara RM10-RM100 


IsmaLyeza
Visit my ig @almaricantikbyisma
Email: ismalizayahya86@gmail.com
COD Area: Seremban, Port Dickson, Bandar Baru Bangi

Previous
Next Post »

Sila Tinggalkan Komen Anda Di Sini ConversionConversion EmoticonEmoticon

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...