PENYAKIT DIFTERIA MULA MENYERANG KANAK KANAK BAWAH LIMA TAHUN

PENYAKIT DIFTERIA MULA MENYERANG KANAK KANAK BAWAH LIMA TAHUN


Difteria adalah penyakit yang disebabkan oleh bakteria Corynebacterium diphteriae. Ia tersebar melalui titisan cecair pernafasan. Bakteria ini menjangkiti tekak (tonsil dan farinks) dan menghasilkan toksin yang menyebabkan keradangan di sekitar tekak dan bengkak leher yang boleh menyebabkan pesakit sukar bernafas. Toksin ini juga boleh menyerap ke dalam darah, melumpuhkan saraf dan menyebabkan keradangan jantung (miokarditis) yang menyebabkan kematian. Jangkitan difteria mempunyai kadar kematian yang tinggi, iaitu antara 25 ke 50%.




Menurut Infosihat pula, Difteria adalah 
 Radang pada selaput hidung dan kerongkong yang disebabkan oleh toksin (racun) yang dihasilkan oleh bakteria Difteria. Kesannya adalah bengkak pada saluran pernafasan yang mengakibatkan saluran pernafasan tersumbat dan mungkin menyebabkan kematian. 

GOLONGAN BERISIKO TERKENA PENYAKIT DIFTERIA

Difteria hanya akan ‘menyerang’ kanak-kanak berumur bawah lima tahun dan warga emas berusia 60 tahun dan ke atas. Ini kerana sistem imunisasi badan golongan tersebut rendah, bagaimanapun umumnya boleh terjadi kepada mereka yang tidak diberikan suntikan vaksin pencegahan difteria.

TANDA AWAL PENYAKIT DIFTERIA

  • Pembebasan sitotoksin menyebabkan keradangan dan terbentuknya selaput lembut berwarna kelabu di sekitar tekak.
  • Sukar menelan kerana tekak berasa sakit di kawasan antara rongga mulut dan farinks dan bengkak pada kelenjar leher.
  • Bagi kes yang teruk, leher menjadi bengkak dan edema.
  • Simptom lain menurut Wikipedia, termasuk lesu, demam, sakit kerongkong serdahana dan masaalah menelan.  Kanak-kanak yang dijangkiti mengalami simptom yang termasuk mual, muntah, sejuk, dan demam yang tinggi. 
  • Tambahan kepada simptom pada tempat jangkitan (sakit kerongkong), pesakit mungkin mengalami tanda-tanda lebih umum, seperti lesu, pucat, dan degupan jantung pantas 
  • Tekanan darah rendah mungkin terjadi pada pesakit sebegini. 

Orang ramai juga dinasihatkan agar berhati-hati kerana difteria adalah penyakit berjangkit yang mudah merebak melalui rembesan dan titisan cecair hidung dan tekak, iaitu menerusi batuk dan bersin pesakit




JOM TINGKATKAN IMUNISASI KANAK KANAK UNTUK MENGELAKKAN DARI TERKENA JANGKITAN DIFTERIA 


Bagi ibubapa yang risau anak mereka dari dijangkiti penyakit yang boleh membawa maut ini, adalah penting untuk mengambil langkah pencegahan dari awal iaitu dengan memantapkan imunisasi anak anak. Dengan shaklee, ibubapa boleh memilih untuk mula memberi anak mereka dengan supplemen ini : 

  • Vitamin C: bertugas untuk melindungi tubuh dari serangan luar
  • Nutriferon: untuk tingkatkan sistem imun
  • Performance Drink: Perlu sebab virus sangat aktif bila keadaan panas dan kekeringan



CARA MEMBUAT PEMBELIAN SET PENGGALAK IMUNISASI UNTUK CEGAH DIFTERIA


CARA 1
Anda boleh terus klik ke SET DIFTERIA ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan
CARA 2
Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi .saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi.
IsmaLyeza

ig @almaricantikbyisma

Email: ismalizayahya86@gmail.com
Call/SMS/WhatsApp: 012-6716961
COD Area: Seremban, Port Dickson, Bandar Baru Bangi
Previous
Next Post »

Sila Tinggalkan Komen Anda Di Sini ConversionConversion EmoticonEmoticon

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...