.

.

SEMBELIT : BOLEH ELAK ATAU TAK?

UUURRRGHHHH SEMBELIT!

Pernah tak terjadi kat korang semua duduk berjam jam dalam toilet sebab susah buang air besar? Mesti tak best kan? Tu namanya sembelit. Sembelit berlaku bila korang susah membuang air besar, kerana sebab-sebab tertentu seperti najis terlalu keras atau pun bila korang jarang buang air besar..sebab melalui pembacaan saya, yang paling baik adalah buang air besar sekurang kurangnya sekali sehari!

Kenapa berlaku sembelit?

1. kurang fibre dalam diet

Kalau kaji kaji balik apa yang kita makan hari hari, terlalu banyak pengambilan makanan berlemak dan bergula. kalau lauk tengahari tu, dengan masak lemak cili padi, ayam golek, santan tu santan ini..tu belum lagi pencuci mulut..makan aiskrim la cendol la..abc la..cuba lebih kan makanan yang kaya fibre. Ha kena la google apa makanan yang kaya fibre tu. Nasib baik dalam CINCH TEA SHAKLEE tinggi fibre! 

2. Kurang minum air

Air kat sini bermaksud air masak..ataupun air suam. Bukan maksudnya asalkan air, hentam je tak kira la air pepsi ke air kopi ke air mata kucing ke..manis manis pun hentam gak asalkan air. No no no. Air mesti ambil at least 2 liter sehari. Macam saya..saya mesti letak botol yang 1 liter tu depan komputer ofis. So cuba habiskan dua botol dalam satu hari.


3. Selalu menahan diri drpd buang air besar

Ini pun punca sembelit. Pelik. Kenapa nak tahan tahan? Bukan ke membuang tu elok? Konfem semua kalori, lemak, toksin habis keluar? Buat pe nak simpan?  Sebab bila kita tahan diri drpd buang air besar, najis yang terkumpul tu akan jadi keras! Urggh sakit ohh..

Tapi kalau korang semua memang jenis susah buang air besar, apa kata korang cuba tambahkan makanan yang tinggi fibre macam yang saya sebut tadi, ataupun try supplement kalsium OSTEMATRIX yang tengah promo sekarang ni dan gabungkan dengan Herblax! Sebab Kedua duanya mampu melembutkan najis dan membersihkan usus! Harga mampu milik tau. Saya sendiri pengguna setia ostematrix. Makan waktu malam sebelum tidur, esok pagi lawas hati pun senang pergi pejabat. Hehe. 

Oklah..rasa macam nak buang air besar la pulak lepas tulis entry ni hahaha. Ok bye bye. 

Cik aish 
Your feveret shaklee distributor
0126716961

3 Komentar untuk "SEMBELIT : BOLEH ELAK ATAU TAK?"

kita pon selalu susah sangat nak membuang. kadang-kadang 3,4 hari tak buang. huhu

kite jrng sembelit..
pg2 mesti membuang je keje..
arap2 xde sembelit la..
huhu.. gerun

Saya sangat senang 'membuang'. Hehe.. Kadang2 sehari sampai 3x.
Tu yang badan xnaik2.
Jemput jenguk blog saya:
www.drshikinzainal.blogspot.com

Back To Top