MAKAN DURIAN MASA HAMIL, BOLEH ATAU TIDAK?

Makan durian masa hamil, boleh atau tidak?

MAKAN DURIAN MASA HAMIL

Sepnjang proses kehamilan selama 9 bulan,  kalau kena pulak pada musim musim durian macam sekarang ni, memang menguji kaum kaum ibu hamil yang sememangnya 'hantu durian'. Ramai ibu ibu hamil kurang pasti sama ada mereka boleh atau tidak makan durian masa hamil.

Makan durian masa hamil adalah dibolehkan tapi dalam kuantiti sederhana. Ini adalah disebabkan durian mempunyai kandungan gula dan karbohidrat yang tinggi. Dua ulas durian bersaiz sederhana mengandungi 60 kalori. Durian dianggap sebagai makanan yang mempunyai glisemik tinggi, oleh itu lebih baik jika kita mengehadkan pengambilan durian semasa hamil.



Beberapa kajian yang dilakukan menunjukkan manfaat organo-sulfur dan triptofan dalam durian. Bahan-bahan tersebut mempunyai kesan antioksidan. Ia juga mempunyai unsur-unsur anti-mikrobial, anti-bakteria dan anti-fungus yang bermanfaat bagi wanita hamil.


Wanita hamil yang diabetis perlu elak makan durian

GOLONGAN IBU HAMIL YANG TIDAK BOLEH MAKAN DURIAN

Wanita hamil yang menghidap kencing manis (diabetes gestasi) perlu mengelak daripada memakan durian kerana kandungan gulanya yang tinggi. Jadi sudah pastinya jika anda tergolong dalam golongan ibu hamil yang diabetis, durian adalah a big NO untuk anda


MITOS MAKAN DURIAN, PANAS 

Sesetengah komuniti di Asia masih mengekalkan pantang larang tidak makan durian semasa kehamilan. Sebagai contoh, pendekatan tradisional Cina untuk kesihatan, durian dianggap terlalu "panas" untuk dimakan semasa kehamilan. Oleh sebab itu, kebanyakan komuniti Cina di Asia Tenggara menasihatkan bakal-bakal ibu untuk tidak makan raja buah ini.

Walau bagaimanapun, tidak ada kajian yang dilakukan mengenai samada durian selamat dimakan semasa hamil. Pada masa yang sama, kaedah sains moden belum membuktikan sebarang sebab yang boleh dipercayai bahawa ianya tidak selamat. Tidak ada sebab untuk memutuskan bahawa memakan durian semasa hamil boleh menyebabkan tekanan darah tinggi kepada si ibu atau ruam lampin kepada bayi yang baru lahir, seperti mana yang digembar-gemburkan oleh masyarakat tradisional.

 

RISIKO MAKAN DURIAN BERLEBIHAN MASA HAMIL 

Pada dasarnya durian tidak memiliki RISIKO yang buruk untuk kesihatan ibu hamil akan tetapi jika makan secara BERLEBIHAN, mungkin ada risiko nya. Kerana ada dua kandungan zat yang terdapat pada buah durian yang memberi risiko terhadap kehamilan iaitu asam arachidonat dan alkohol.

Asam arachidonat yang terkandung di dalam buah durian mampu merangsang kontraksi yang mengakibatkan keguguran pada awal kehamilan dan kelahiran prematur pada usia kehamilan memasuki trimester akhir. Sedangkan kandungan alkohol yang terdapat di dalam buah durian akan mengakibatkan gangguan pada perkembangan janin sehingga mengakibatkan lahir prematur dengan berat badan yang rendah saat kelahiran.

Apa pun, tak perlu rasa risau untuk menjamah durian asalkan tidak berlebihan. Berapa ulas seloknya untuk ibu hamil ni ye? 2 ulas sahaja dalam sehari. 

SUPPLEMEN IBU HAMIL YANG TERBAIK UNTUK TRIMESTER 1 HINGGA 3

B COMPLEX
Vitamin B untuk Kesihatan yang Baik
Adakah bekalan Vitamin B anda mencukupi? Tekanan harian, pengambilan alkohol dan sesetengah ubat preskripsi boleh menyumbang kepada risiko kekurangan vitamin B. Vitamin B memainkan peranan penting dalam keseluruhan fungsi tubuh, daripada
sintesis DNA hinggalah kepada metabolisme untuk penghasilan tenaga.
B-Complex
Shaklee B-Complex membekalkan spektrum vitamin B yang lengkap dalam kuantiti yang seimbang bagi memenuhi masalah kekurangan vitamin B dan menyihatkan tubuh anda. B-Complex dilengkapi sistem engangkutan nutrient berpaten untuk meningkatkan penyerapan nutrien penting - asid folik. Kuantiti asid folik yang mencukupi dalam diet wanita hamil telah terbukti berkesan untuk mengurangkan risiko kecacatan otak atau saraf tunjang pada bayi yang baru lahir.
OMEGA GUARD
Minyak ikan tulen berkepekatan tinggi
OmegaGuardTM membekalkan spektrum luas asid lemak omega-3 gred farmaseutikal yang asli dan tulen.
Minyak Ikan
OmegaGuardTM membekalkan spektrum luas asid lemak omega-3 yang terdiri daripada tujuh komponen utama, termasuk EPA untuk kesihatan keseluruhan dan DHA untuk fungsi dan perkembangan minda yang normal. Satu sajian OmegaGuard membekalkan 990mg asid lemak omega-3.
Gred Farmaseutikal yang Tulen
OmegaGuardTM dihasilkan melalui proses proprietari penyulingan molekul berganda yang bertujuan untuk meningkatkan kepekatan asid lemak omega-3 dan pada masa yang sama menyingkirkan bahan-bahan berbahaya seperti merkuri dan plumbum yang sering mencemari pelbagai spesis ikan.
ESP
ESP Soy Protein Isolate Powder merupakan sumber protein biologi yang lengkap berasaskan tumbuhan yang secara semulajadi rendah lemak, bebas kolestrol dan kaya dengan asid amino penting. Ia terbukti secara klinikal dapat mengekalkan tenaga berjam-jam lamanya.
  • Protein berasaskan tumbuhan berkualiti tinggi dengan kandungan 14gram protein soya dan 500mg kalsium bagi setiap hidangan ini amat baik untuk kesihatan jantung.
  • Membantu mengekalkan otot, memperbaiki tisu dan fungsi enzim dan hormon yang teratur.
VITALEA
Kepelbagaian Khasiat
Vita-Lea®, salah satu suplemen paling seimbang dengan khasiat yang lengkap, dirumus khas untuk membekalkan 28 vitamin dan mineral penting yang diperlukan oleh orang dewasa.
Pengambilan harian Vita-Lea®
  • Menggalakkan kecergasan dan kesihatan keseluruhan tubuh
  • Menguatkan tulang dan sistem imun
  • Melindungi tubuh daripada radikal bebas
VITAMIN C
Shaklee Sustained Release Vita-C PlusTM menawarkan manfaat vitamin C tulen melalui kaedah penghantaran proprietari serba semula jadi yang berperanan melepaskan vitamin C secara berperingkat ke dalam tubuh.
Vitamin C ialah nutrisi yang diperlukan untuk pelbagai fungsi termasuk ketahanan imun, integriti sel, kesihatan gigi, gusi, tulang dan fungsi tubuh secara amnya.
OSTEMATRIX
Lindungi tulang anda dengan OsteMatrixTM, padat dengan nutrien termasuk kalsium, vitamin D, magnesium dan pelbagai khasiat lain untuk membina dan mengekalkan tulang yang kuat.
4 kaplet OsteMatrixTM membekalkan:
  • 1,000mg elemental kalsium
  • 400mg magnesium
  • 400IU vitamin D untuk menggalakkan penyerapan kalsium
Kaplet Bersalut yang Mudah Ditelan
Syor pengambilan harian ialah empat kaplet sahaja. Untuk kesan terbaik, ambil dua kaplet dua kali sehari bersama makanan. 
 
 

CARA PEMBELIAN SUPPLEMEN IBU HAMIL YANG NAK BERAT BADAN IDEAL

 
CARA 1
Anda boleh terus klik ke SUPPLEMEN IBU HAMIL ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan

CARA 2
Anda boleh isi form, dan saya akan cuba reply dalam masa 24jam. 
http://goo.gl/forms/WKFNCQjZmr 

CARA 3
Sila hubungi saya directly untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi .saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi.
 
IsmaLyeza
ig @shakleebyisma 
Email: shakleebyisma@gmail.com
Call/SMS/WhatsApp: 012-6716961
COD Area: Seremban, Port Dickson, Bandar Baru Bangi
 

Asam arachidonat yang terkandung dalam buah durian bisa memicu pembentukan enzim progstaglandin. Enzim ini adalah enzim yang mampu merangsang terjadinya kontraksi pada rahim. Pada usia kehamilan awal, kontraksi rahim bisa berbahaya jika terjadi terus menerus. Rahim yang berkontraksi terus menerus selama awal kehamilan bisa menyebabkan bayi terlahir prematur hingga keguguran.

Sumber: http://www.ibu-hamil.web.id/2015/06/bolehkah-ibu-hamil-makan-durian-ini.html
Disalin dari Ibu-Hamil.web.id, Blog Ibu Hamil Indonesia.
Buah durian mengandung 2 kandungan yang sangat mungkin bisa membahayakan kehamilan dan janin terutama jika dikonsumsi dalam jumlah berlebih. Kedua kandungan itu adalah asam arachidonat dan alkohol.

Sumber: http://www.ibu-hamil.web.id/2015/06/bolehkah-ibu-hamil-makan-durian-ini.html
Disalin dari Ibu-Hamil.web.id, Blog Ibu Hamil Indonesia.
Previous
Next Post »

1 komen:

Write komen

Sila Tinggalkan Komen Anda Di Sini ConversionConversion EmoticonEmoticon

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...