TUTORIAL PERTAMA 2012, MARI KITA CIPTA HEADER FACEBOOK TIMELINE!

Assalamualaikum kanak kanak riang sekalian. hamboi hamboi. bukan main riang lagi korang masing masing dekat pesbuk. mentang mentang la dah masuk tahun 2012. masing masing berderet deret azam siap whishlist nak ipad la tu la ni la..malampau! hehe. 

so ini adalah first entry untuk tahun 2012. dan aku seronok sebenarnya tengok korang korang semua menanti nantikan detik 12 malam, countdown, 10, 9, 8, ....2, 1!! happy new yearrr!! sambil terlonjak lonjak. sometimes i wondering, kenapa mesti begitu seolah olah macam ada magic akan berlaku dan dunia tiba2 akan dipenuhi oleh pelangi dan kambing biri2 berwarna-warni tepat pukul 12 malam ni. 2012 is just a number kut kawan2 sekalian. :)

ok stop it. 

sempena tahun baru ni, aku nak kongsikan tips supaya entry aku kali ni not categorize under hopeless entry or zero input entry or something like dat. hahaha. jadi mari kita take attention on this. eceey bajet betul padahal tips ni budak tadika pun dah tahu kot! tu pun kalau dorang ada pesbuk timeline ar kan? ada punyaa.

ok. on my previous entry, aku ada share tentang betapa aku terujanya menggunakan pesbuk timeline sebab aku boleh tukar tukar header macam aku tukar boipren header blog! hukhuk. well, header tu adalah identiti kita. haha. so macam mana nak dapatkan header yang kelasss gitu.  


 ini adalah header pesbuk timeline aku. walaupun tak berapa nak cantik huhuhu, tapi aku sangat berpuas hati. (motip letak gambar frame dengan pp epal??)


so untuk mendapatkan header yang cantik dekat pesbuk timeline kita, editlah menggunakan adobe photoshop supaya gambar lebih clear dan tidak pecah pecah. saiz yang paling sesuai adalah 815 width, 315 height.


dan selepas korang menggunakan segala kepakaran dan kekreativitian korang, macam biasa save la header korang dengan cara save for web and devices. 


ok. tips tips lain untuk kasi header pesbuk timeline korang nampak cantik, gambar yang korang pilih untuk diedit tu, mestilah besar. kalau kecik, korang edit jadi besar, nanti jadi pecah pecah. tapi kalau gambar besar, korang edit jadi kecik, gambar menten cantik suci je. 

aku tak detail sangat ajar korang guna photoshop sebab aku dah ajar dalam tutorial Cara buat header guna photoshop. ok selamat memesbuktimelinekan pesbuk korang untuk menikmati header header yang kreativ okay! dan selamat tahun baru!
Previous
Next Post »

4 komen

Write komen
January 1, 2012 at 2:32 PM delete

wawawawawa....kita tak tukar lagi fb timeline tu..hik3 =) cam serabut jer fb jenis tu.tu yg tak nak tukar lg =D

Reply
avatar
Lat'z
AUTHOR
January 1, 2012 at 4:08 PM delete

waahh..em...boleh tanya..mana nak download photoshop? boleh bagi link ke? atau buatkan tutorial macam mana nak download..^.^

Reply
avatar
Cik Bambam
AUTHOR
January 3, 2012 at 12:16 PM delete

x tukar jd timeline pon fb kiteee~ kekekeke

Reply
avatar
Dayah Danisha
AUTHOR
August 22, 2012 at 5:11 AM delete

Time nk buat cover timeline selalu tgk yg ne. dah bookmark ! Thanks anymore

Reply
avatar

Sila Tinggalkan Komen Anda Di Sini ConversionConversion EmoticonEmoticon

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...