APPLIKASI URUSKAN WANG PALING BEST

Sejak zaman sekolah, memang dah terdidik untuk uruskan wang sendiri. Bila dah masuk univerisiti, cabaran lagi besar sebab setiap semester dapat duit PTPTN. Kalau tak kena gaya uruskan perbelanjaan, memang habis licin duit tu! Nasib la aku ni jurusan kewangan. Jadi dengan duit tu, rolling balik buat bisnes. Jual topup, buat servis print masa dekat univerisit dulu. Tak pernah mintak duit belanja dari FAMA!(Father and Mother)

Tapi zaman dulu tak ada smartfon. yang ada cuma telefon Nokia 3310 dengan ringtone standard. Tu dah kira hebat. Mana nak cari applikasi uruskan wang melalui telefon? Yang ada cuma buku nota, pensel 2b, nah catatlah segala pendapatan dan perbelanjaan untuk minggu tu. 

Tapi sekarang lain. Bila dah pakai smartfon, applikasi pertama yang aku cari adalah applikasi menguruskan wang. Sebab aku taknak lost bila hujung bulan. Mana pergi duit sekian sekian? Duit banyak ni mana datangnya pulak? Jadi untuk bagi lagi sistematik, aku install satu applikasi yang paling bagus setakat ni. 

Expense IQ. 

Full features include: 
-Cloud synchronization via Dropbox to synchronize transaction data between multiple devices
-Split transactions supported for more detailed income & expense management
-Export captured data as QIF & CSV to desktop money managers (eg. Quicken) for expense reporting etc.
-Includes a Home Screen Widget for even faster expense management & tracking. Add transactions straight from the home page once you enable the widget - great for daily expense tracking!
-Receive notifications of upcoming and overdue bills - for both one-time payments as well as recurring bills
-Set monthly budgets on specific accounts and/or categories and monitor them via color-coded budget health bars
-Fully customizable income and expense categories for more accurate budget planning.
-Take Photos of Bills & Receipts
-Integrated Checkbook Manager
-Track and manage expense and income for multiple accounts in multiple currencies
-Setup repeating transactions
-Support transfers between accounts
-Lock application using a 4-digit security pin
-Backup data onto SD card
-Daily automated backup creation

Contoh kalau kita ada banyak account. Ada account maybank, Account CIMB dan sebagainya, kita boleh setup semua tu dekat bahagian overview ni. Tulislah intial balance yang ada dalam setiap account tu.

 Setting matawang dalam RM boleh ejust kemudian


 Kita jugak boleh letak apa expenses yang kita buat setiap bulan. Dan paling best, setiap tu kita boleh setkan berapa budget. Contoh, expenses untuk minyak pergi kerja sebulan. Kita budget RM200 sebulan, jadi applikasi ni akan sentiasa remind kita supaya tidak berbelanja lebih dari apa yang kita dah budgetkan. Kalau terlebih, katakan kita terspend minyak RM300, nanti dia akan tulis kat situ overspend! hamik kau! 


 Merah menandakan yang kita dah overspend. Sila lap peluh.





Bila hujung bulan, kita boleh la tengok carta pai yang cantik ni. Boleh tengok macam mana corak perbelanjaan kita dalam bulan tu. Kategori mana yang paling banyak sekali kita belanja. Shopping kah? Hehe. Dan kita boleh tengok daily spend, monthly spend. Bukan expenses je yang kita boleh trace. Income pun kita boleh masukkan dekat sini. Contohla macam korang yang bisnes online sekarang ni. Boleh la letak income daily ke income monthly ke dalam ni. 

Dan lastly, kalau macam aku yang biznes Shaklee ni, hujung bulan, aku akan tengok balik expenses vs income. Seronok tengok bila profit. Benda ni semua buat kita lagi semangat untuk lebih sistematik dalam pengurusan wang. So pada adik adik, bolehlah cuba install ni dekat smartfon masing masing. TRY MANAGE YOUR MONEY WELL! okay!

Previous
Next Post »

1 komen:

Write komen
October 23, 2014 at 10:15 AM delete

wahh..terbaikk..boleh la install nnti. hehe

Reply
avatar

Sila Tinggalkan Komen Anda Di Sini ConversionConversion EmoticonEmoticon

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...