4 SEBAB KENAPA BAGUS MAKAN SAYUR BAYAM?

Pagi ni nak pergi kedai beli sayur bayam. Mama suka, irine pun suka. Sayur bayam banyakkk khasiat tau. Jadi uols yang tak suka makan sayur, sangat la rugi!



BAYAM KAYA ASID FOLIK

Betul. Sayur bayam ada banyak kandungan asid folik. Selalunya orang perempuan akan start survey pasal asid folik bila awal awal kahwin hehe. Asid folik ni sebagai persediaan untuk wanita yang nak hamil. Kalau ibu mengandung, asid folik penting untuk melindungi bayinya dari cacat pada bagian sarafnya.

MAKAN BAYAM UNTUK TULANG LEBIH KUAT

Muda muda dah start sakit badan? Haa pergi makan bayam. Sebab bayam ni mengandungi kalsium dan magnesium tau! Bukan susu je ada kalsium. Bayam pun ada kalsium. Makan bayam boleh cegah osteoporosis! Dan paling best diaebabkan bayam ada vitamin K, dia akan bantu tulang utk penyerapan kalsium so tulang jadi kuat!

MAKAN BAYAM UNTUK JANTUNG

Sebagaimana diketahui, bayam juga sangat kaya akan antioksidan sehingga sangat baik untuk mencegah terkumpulnya plak kolesterol pada saluran arteri kerana kalau tersumbat di bahagian arteri, maka resiko terkena penyakit jantung sangat tinggi. Selain itu, bayam juga sangat bermanfaat untuk kawal tekanan darah.

IBU HAMIL BAGUS MAKAN BAYAM

Bayam mengandung zat folat dan vitamin A yang sangat bermanfaat untuk ibu yang sedang hamil. Makan sayur bayam, proses pembentukan paru-paru pada janin dan pembentukan sistem saraf yang lengkap akan berjalan dengan baik.

Korang bayangkan sayur bayam tu seikat tak sampai pun sepuluh ringgit tapi khasiat dia banyak kan?
Cuma sekarang kalau beli sayur zat mungkin dah kurang. Tanah sekarang tak sama dengan tanah dulu. Tanah dulu cukup nutrien, kurang chemical, sayur pun kene sembur pestisid utk kawalan serangga. Zat sayur bayam tu mungkin dah kurang.
"Beli sayur pelis basuh setiap helai sayur tu utk cuci semburan bahan kimia yang dok lekat dekat sayur tu"
Orang yang makan sayur bayam mungkin tak dapat seratus peratus kesemua khasiat yang kita cerita tadi. Tapi as long kita makan sayur dalam diet kite, ok la cuma kalau nak top up zat yang terkurang tu, boleh la consume supplemen. Tu la tujuan supplemen kan?
Supplemen yang menyamai bayam yang boleh saya konsume :
❤️B COMPLEX (kaya asid folik)
❤️VITALEA (kaya dengan segala zat, multivitamin)
❤️OSTEOMATRIX (kaya kalsium)

Orang yang langsung tak makan sayur? Adooi rugi rugi. Dah la🙊 banyak lak bebel pasalsayur. Nak beli sayur, nak beli sayur..nak cari sayur, nak cari sayur
Previous
Next Post »

1 komen:

Write komen
PeRdU cINta
AUTHOR
January 24, 2017 at 11:20 PM delete

Masak air sedap..sesekali masak lemak pun sedap sayur bayam ni...fuhh..

Reply
avatar

Sila Tinggalkan Komen Anda Di Sini ConversionConversion EmoticonEmoticon

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...