Earth Hour - konspirasi barat atau kita yang tak open minded?

Earth Hour merupakan acara tahunan yang diadakan oleh Tabung Alam Sedunia WWF, disambut pada hari Sabtu terakhir pada bulan Mac, yang mahukan kediaman dan pejabat untuk mematikan lampu yang tidak digunakan dan peralatan elektrik yang tidak digunakan selama satu jam untuk membangkitkan kesedaran ke atas perubahan iklim.

  

"kenapa diadakan pada jam 2030 hingga 2130? padahal ramai yang tahu bahawa waktu tersebut merupakan waktu solat isyak bgi kebanyakan kawasan. ini mungkin salah satu dari konspirasi yang dilakukan oleh barat"



Anda sedar tak, kat dunia ni waktu solat berbeza-beza mengikut kawasan? kalau kempen tu terkena pada waktu maghrib di negara kita, pandai pandailah cari masa tu. solat awal bila masuk waktu. jangan tangguh.



Sebab apa 1 jam, dan pukul 8-9? 

Sebab, selepas 1 jam, pukul 8-9 di malaysia. Masuk pulak pukul 8-9 di negara lain. Secara teorinya, selama 60jam, tiap-tiap satu negara di seluruh dunia akan menutup elektrik selama 1 jam secara berselang-seli. Selepas malaysia tutup 1 jam, thailand pulak tutup 1 jam, kemudian thailand bukak balik, vietnam pulak off, dan seterusnya



bagi aku, tak salah kita menyokong earth hour. jangan lah terlalu berfikiran sempit mengatakan earth hour ni hanya konspirasi barat. cukup cukup lah negara kita je yang banyak konspirasi. cuba open minded sikit!



teman tak pahamm mereka ni taw
CHOP! jangan pasang lilin sebab lilin penyumbang gas karbon monoksida ke udara.
Previous
Next Post »

8 komen

Write komen
Anonymous
AUTHOR
March 25, 2011 at 11:14 PM delete

ala buat buduh jelah ngehx3..

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
March 25, 2011 at 11:20 PM delete

sebenarnya hanya di semenajung Malaysia sahaja peralihan waktu solat dari maghrib ke isyak terjadi pada sekitar 8 malam. Macam di sabah/sarawak peralihan solat berlaku diantara sekitar 7 malam.

Ini terjadi disebabkan waktu di Sem. Malaysia dicepatkan 1 jam daripada waktu asal. Sebelum tahun 1981 Malaysia mempunyai dua zon waktu iaitu zon semenanjung dan zon Sabah/sarawak.

Jika diambil waktu asal masa 8 malam sebenarnya baru 7 malam. harap maklum.

Reply
avatar
penulisanpena
AUTHOR
March 25, 2011 at 11:20 PM delete

saya sokong kata2 cik aish tue.. hari bumi.. kita lakukan bukan sekadar suka2.. tapi untuk meyukat tahap penjimatan tenaga yang mampu kita lakukan.. serta mengurangkan pembaziran dan dalam masa yang sama mengurangkan penggunaan tenaga yang mampu meningkatkan pemanasan global.. dan dari itu.. timbul la penyakit2 yang kita sendiri x kehendeki.. adakah kita mahu begitu??.. fikir2kanlah.. x salah kalau kita ikut benda yang betul...

Reply
avatar
Raziq Syahmi
AUTHOR
March 26, 2011 at 1:03 AM delete

earth hour pun dipolitikkan.. macam2 konspirasi barat ni. huhu

Reply
avatar
Elie Lily
AUTHOR
March 26, 2011 at 1:41 AM delete

tak salah menyokong earth our.tapi jgn kita tinggal solat maghrib sebelum tu semata2 nk turun menyambut earth our dah la..

tepuk dada tye selera la kn.. :)

Reply
avatar
Lelaki
AUTHOR
March 27, 2011 at 11:36 AM delete

open minded pon smpi mnolak mentah2 wat ap...global warming tu pon sbnrnya x wujud..

sbh kajian dr rusia menunjukkan bhw konsentrasi gas rumah kaca atmosfera brd pd thp sktr 370 PPM (per milion) & bila protokol kyoto diikuti olh kbykn ngr, hal itu akan berubah sktr 1 @ 2 PPM sj pd thn 2012.

bdsrkn data protokol Kyoto, jk stp ngr mengikut protokol tsbt, temperatur global hny berkurang kira2 00015 darjah centigrades.

Pd thp ni, kt perlukan lg 667 tahun atau $ 100 Trillion utk turunkan suhu bumi sbyk 1 darjah centigrades.

hmmm...inilah dia org pompuan, tau shopping, sms, main wyg dgn BF dlm pawagam je taw...

Open Minded le ckit...bljr 1 sdt yg berbeza...

Reply
avatar
Unknown
AUTHOR
March 27, 2011 at 12:31 PM delete

mekasih atas komen anda ye LELAKI. tapi nak dijelaskan di sini earth hour adalah salah satu kempen untuk memberi kesedaran tentang perubahan iklim kepada orang ramai. sama ada kempen tu berkesan atau tidak terhadap iklim sekarang tu terpulang la..tapi yg penting, kt ada usaha ke arah tu. :) jangan la melenting wahai lelaki. ni kan ke pendapat je. :)

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
March 27, 2011 at 5:34 PM delete

WWF pon 1 kompenen dlm PBB (united nation) united nation nilah yg dpgl One World Government sbb kuasa utama dia bkn ban Ki Moon tp USA...(veto) smua diorg yg konker...

H1N1 tu pon Israel pnye keje...dh tbkti bila agen Rusia mbgkarkn 1 kajian rhsia mhasilkan virus di sbh institut israel...

Reply
avatar

Sila Tinggalkan Komen Anda Di Sini ConversionConversion EmoticonEmoticon

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...