PUNCA PENYAKIT BELL'S PALSY DAN KAEDAH RAWATAN

PUNCA PENYAKIT BELL'S PALSY DAN KAEDAH RAWATAN

APA ITU PENYAKIT BELL’S PALSY

Bell's palsyadalah kelumpuhan atau kelemahan pada salah satu sisi otot di wajah yang yang bersifat sementara. Kondisi ini menyebabkan salah satu sisi dari wajah akan terlihat “melorot”.

Menurut Wikipedia, Bell’s Palsyialah penyakit lumpuh saraf muka yang menyebabkan ketidakmampuan mengawal otot muka pada sisi yang terkena penyakit ini. Ia selalunya bersifat sementara. Beberapa keadaan boleh menyebabkan kelumpuhan muka seperti barah otak,  strokdan penyakit Lyme.


PUNCA PUNCA PENYAKIT BELL’S PALSY

Bell’s Palsy ialah satu bentuk penyakit yang berkaitan dengan kerosakan saraf. Ia boleh didapati dalam 2 di antara 10,000 orang. Bell’s Palsy melibatkan kerosakan dalam saraf muka ke-7. Sebabnya tidak jelas walaupun mungkin boleh jadi disebabkan jangkitan  herpes.


Punca yang kurang dikenalpasti mungkin disebabkan radang akibat jangkitan viral seperti herpes yang menyebabkan saraf muka menjadi bengkak. Saraf tersebut, katanya, bergerak melalui tengkorak dalam saluran tulang kecil di bawah telinga. Disebabkan ia membengkak dan mampat dalam saluran tulang yang sempit, dipercayai keadaan ini boleh menyebabkan kerosakan atau perencatan pada saraf tersebut.

“Namun itu hanya sebahagian daripada punca yang dikenalpasti kerana punca sebenar tidak diketahui,” katanya.


GEJALA PENYAKIT BELL PALSY  


Antara gejala golongan yang menghidapi penyakit Bell Palsy adalah :
  1. perubahan dan luahan muka (contohnya menggerenyot muka)
  2. kesukaran ketika makan dan minum
  3. melelehkan air liur kerana tidak dapat mengawal otot muka
  4. kelopak mata atau sudut mulut yang lemah
  5. mata atau mulut yang kering
  6. rasa tegang di muka atau rasa ditarik ke sebelah satu lagi
  7. kelumpuhan muka pada satu bahagian yang menyukarkan untuk menutup satu mata
  8. sakit kepala
  9. kehilangan deria rasa
  10. sakit di belakang atau di depan telinga
  11. kepekaan kepada bunyi terjejas pada bahagian yang terkena penyakit
  12. gerenyetan di muka
  13. rasa lemah di muka


ADAKAH RAWATAN UNTUK PESAKIT BELL PALSY?

Menurut artikel ini, hampir 50 peratus pesakit boleh pulih dalam masa dua hingga tiga minggu malah ada yang menunjukkan pemulihan dalam tempoh 10 hari tanpa sebarang rawatan khusus.
“Sementara itu, 35 hingga 40 peratus mengambil masa lebih kurang setahun untuk pulih dan hanya lima peratus yang tidak pulih sepenuhnya di mana wajah mereka kekal menunjukkan mengalami Bell’s palsy,”


UBAT STEROID  

Doktor biasanya akan memberi pesakit ubat makan steroid (kortikosteroid) dengan dos yang tinggi pada peringkat awal serangan selama dua minggu. Ia akan berkurangan sehinggalah pesakit menunjukkan peningkatan.
Pesakit juga disarankan melindungi mata mereka daripada terdedah dengan memakai pelindung dan menitis ubat cecair bagi mengelak mata menjadi kering akibat kesukaran mengerdip mata.


RAWATAN FISIOTERAPI

Rawatan fisioterapi kadangkala diberi kepada pesakit bagi membantu menguatkan otot terjejas dan sebagai stimulasi kepada saraf yang terlibat. Jenis-jenis fisioterapi yang biasa diberi kata beliau adalah urutan muka, senaman otot muka dan stimulasi elektrik. Namun katanya berdasarkan daripada kajian, fisioterapi tidak membantu sepenuhnya.


PEMBEDAHAN

Bagi masalah Bell’s palsy yang berlanjutan, pembedahan memperbetulkan saraf muka mungkin membantu. Pelbagai teknik pembedahan dikenalpasti membantu masalah ini. Antaranya pembedahan memperbetulkan tulang yang terjejasPembedahan mengembalikan senyuman (smile surgery) antara prosedur yang dijalankan bagi mengembalikan wajah pesakit.

sumber 


RAWATAN ALTERNATIF UNTUK PENYAKIT BELL PALSY



Seperti yang ramai sedia maklum, kos rawatan di mana mana hospital Untuk penyakit bell palsy adalah tinggi lebih lebih lagi di hospital swasta. Walau bagaimanapun, ini tidak bermakna pesakit tiada harapan langsung Untuk sembuh. Kini, selain steroid dan pembedahan, pesakit Bell Palsy boleh berikhtiar menggunakan supplemen yang membantu membaiki sel sel DNA yang rosak.

VIVIX MERUPAKAN SUPPLEMEN TINGGI ANTIOKSIDA DAN KAYA DENGAN RESVERATROL UNTUK PESAKIT BELL PALSY


Hasil kajian yang menelan belanja sehingga beribu-ribu dolar, oh, sampai bilion rasanya, Shaklee telah menghasilkan satu formula ajaib, dari kajian 2006, dan terciptalah Vivix Shaklee. Memang best. Kenapa vivix ini sangat istimewa ? Korang boleh baca entry sebelum ini, tapi fakta di bawah memang hebat .
  • Manusia menjadi tua kerana 4 faktor, dan salah satunya ialah faktor DNA itu sendiri, makin lama, DNA makin rosak, ianya membuatkan kita makin tua. 3 faktor lain pula menyebabkan badan kita akan diserang pelbagai penyakit seperti sakit jantung, nyanyuk, sakit sendi, diabetes dan macam-macam lagi.
  • Salah satu jenis Polyphenol, yang dipanggil Resveratrol, memang sangat bagus, dalam ujian makmal membuktikan DNA lebih kuat dari kerosakan dengan mengamalkan resveratol. Wanita yang bersalin, bila ambil vivix, luka akan cepat sembuh
  • Bahan-bahan dalam Vivix ini semestinya sangat hebat, salah satunya tentulah Anggur muscadine, memang kita tahu Anggur adalah makanan yang berkhasiat yang telah disebut dalam Al-Quran.


CARA MEMBUAT PEMBELIAN VIVIX BELL'S PALSY



CARA 1

Anda boleh terus klik ke VIVIX ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan


CARA 2

Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi .saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi.


IsmaLyeza

ig @almaricantikbyisma
Email: ismalizayahya86@gmail.com
COD Area: Seremban, Port Dickson, Bandar Baru Bangi

TANDA TANDA DAN LANGKAH BERJAGA JAGA KANAK KANAK HFMD

TANDA TANDA DAN LANGKAH BERJAGA JAGA KANAK KANAK HFMD


APA ITU PENYAKIT HFMD?

Makin ramai ibubapa yang mula prihatin tentang penyakit HFMD. Penyakit HFMD adalah penyakit yang disebabkan oleh virus yang dikenali sebagai Enterovirus. Penularan penyakit/virus HFMD adalah melalui sentuhan langsung dengan cecair hidung, air liur, lepuh (blister) dan najis kanak-kanak yang dijangkiti serta sentuhan pada permukaan dan alatan permainan yang tercemar dengan virus HFMD.

Mereka yang dijangkiti akan menunjukkan satu atau lebih tanda seperti demam, luka (ulcer) di mulut, ruam atau lepuh di tapak tangan dan kaki. HFMD selalunya menyebabkan jangkitan ringan dan sembuh dengan sendiri. Namun begitu, segelintir jangkitan HFMD yang disebabkan oleh jangkitan EV71 boleh menyebabkan komplikasi seperti radang otak dan jantung.


TANDA TANDA DAN GELAJA HFMD

  • Demam yang ringan
  • Rasa tidak sihat (letih dan lesu)
  • Sakit tekak
Selepas demam selama 2-3 hari, lepuhan yang menyakitkan mula terdapat di dalam mulut. Biasanya terdapat di atas lidah, gusi dan di sebelah dalam pipi. Ruam di kulit mula keluar di satu dua tempat dengan timbulnya lepuhan warna merah tetapi tidak gatal di tapak tangan dan tapak kaki serta juga di punggung. Lepuhan di mukosa dan permukaan kulit akan sembuh dalam masa 5-7 hari. Manakala lepuhan di tangan dan kaki akan sembuh dalam masa 5-10 hari.



LANGKAH BERJAGA JAGA KEPADA ANAK YANG ADA TANDA HFMD


Menurut kenyataan KKM, penyakit ini cepat menular di kalangan kanak-kanak, terutamanya di premis tempat tumpuan kanak-kanak seperti di taska atau tadika.

Oleh itu, KKM menasihatkan ibu bapa kepada kanak-kanak yang mempunyai tanda-tanda jangkitan untuk mengamalkan langkah-langkah seperti berikut.

i. Tidak membawa anak ke tempat-tempat awam/sekolah/taska/tadika/ pusat asuhan kerana boleh merebakkan jangkitan.

ii. Membawa anak yang mempunyai tanda jangkitan berjumpa doktor untuk mendapatkan rawatan.

iii. Mengamalkan kebersihan dengan mencuci tangan dengan sabun dan air bersih selepas ke tandas, selepas menukar lampin, dan selepas menyentuh/merawat lepoh

Mencuci tangan dengan bersih harus dijadikan amalan untuk mengelakkan jangkitan HFMD

iv. Membersihkan (basmi kuman menggunakan larutan chlorine based) permainan anak serta lantai rumah terutama tandas.

v. Memastikan pembuangan lampin pakai-buang dibuat dengan betul.

vi. Menggunakan peralatan makan dan minum yang berasingan dan tidak berkongsi barangan dengan anak-anak yang lain.


RAWATAN UNTUK KANAK KANAK HFMD

Bagi ibubapa yang mempunyai anak yang terkena jangkitan HFMD, sebenarnya tiada rawatan yang khusus. Melainkan hospital akan beri ubat demam (Paracetamol) yang digunakan untuk mengurangkan demam. Tapi ibubapa juga boleh ikhtiar cara ini jika mereka tidak mahu beri paracetamol kepada anak mereka iaitu :
  • Air garam digunakan untuk berkumur. Bancuhan: ½ sudu teh garam untuk segelas air suam sekiranya kanak-kanak tersebut boleh berkumur
  • Pastikan kanak-kanak minum air yang secukupnya
  • Produk tenusu yang sejuk dan aiskrim juga boleh diberi
Kebanyakan ibubapa harini sangat mementingkan tahap kesihatan anak mereka. Ini termasuklah dengan memberi supplemen yang mencukupi sebagai penambah nutrisi dan penguat antibody anak anak mereka yang dijangkiti HFMD. Dalam Shaklee, Untuk set anak anak bagi tujuan tersebut adalah :

NUTRIFERON


LOTION HERBAL BLEND


MEAL SHAKES


TESTIMONI PENGGUNA SHAKLEE UNTUK HFMD 





CARA MEMBUAT PEMBELIAN SET KANAK KANAK HFMD

CARA 1
Anda boleh terus klik ke SET KANAK KANAK HFMD ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan

CARA 2
Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi .saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi.

IsmaLyeza
ig @almaricantikbyisma
Email: ismalizayahya86@gmail.com
Call/SMS/WhatsApp: 012-6716961
COD Area: Seremban, Port Dickson, Bandar Baru Bangi


4 PETANDA SEKIRANYA ADA MASALAH RAMBUT GUGUR

4 PETANDA SEKIRANYA ADA MASALAH RAMBUT GUGUR

Normal untuk keguguran antara 100 hingga 150 helai sehari kerana ia adalah kitaran semula jadi di tubuh. Bagaimanapun, jika terlalu banyak rambut gugur dan boleh tercabut segenggam, ia perlu diberi perhatian. Jom kita baca antara petanda seseorang yang mengalami rambut gugur


1. TEKANAN EMOSI 
Kadangkala ia disebabkan tekanan emosi terlalu tinggi misalnya seseorang yang baru kehilangan kerja ataupun bercerai.

2. DIABETES
Diabetes juga boleh menyebabkan rambut keguguran dengan banyak secara tiba-tiba. Sesetengah pakar menyatakan penipisan rambut dan keguguran melampau adalah petanda awal diabetes mula memberi kesan kepada hormon. Diabetes menyebabkan sistem peredaran darah terganggu hingga nutrien tidak sampai ke kulit kepala.
Ini membuatkan rambut baru tidak dapat dihasilkan dan folikel rambut akhirnya mati kerana kurang nutrisi, seterusnya kehilangan rambut secara kekal.

3. UBAT UBATAN
Terdapat banyak jenis ubat yang menyebabkan keguguran rambut kerana ia memberi kesan kepada hormon antaranya pil perancang dan rawatan kemurungan.

4. KEKURANGAN ZAT BESI DAN PROTEIN
Kekurangan zat besi dan protein juga adalah penyebab rambut gugur dan biasa berlaku kepada mereka yang mengalami masalah pemakanan.





Antara petua tradisional untuk mengelakkan rambut gugur adalah dengan mengambil beberapa helai daun bunga raya dan lidah buaya. Basuh hingga bersih dan kisarkan hingga hancur. Perap ramuan di atas kepala selama sejam. Lakukan 2 kali seminggu. Insyaallah anda akan memperolehi rambut lebat, hitam dan berkilat semula jadi.

TAPI RAJIN KE NAK CARI DAUN BUNGA RAYA, NAK KISAR NAK PERAP DEKAT KEPALA SAMPAI SEJAM? MESTI LECEH KAN?

Ok. Jangan kerut kerut dahi. Jangan risau. Sebab zaman sekarang dah moden. Kita dah ada pilihan untuk guna supplemen rambut yang hebat dari jenama Shaklee! Ada 3 produk shaklee yang bagus untuk rambut gugur. Check it out!

1. B COMPLEX

B-Complex juga dikenali sebagai vitamin kecantikan, ha percaya tak? Nak lawa je celah mana pun mesti amik B-Complex. Punyala penting, sampai pusat-pusat jagaan rambut terkenal didunia ni pun buat syarat kene tambah B-complex selepas protein bagi program penjagaan rambut paling asas.



B-Complex membantu rambut dengan 4 cara : -

  • terlibat dalam pembentukan rambut yang sihat.
  • melicinkan pertumbuhan rambut pada kadar yang rata
  • B-Complex yang cukup akan menguatkan rambut agar tidak mudah retak.
  • membantu mengekalkan warna rambut, penting mencegah rambut beruban.  


2. OMEGA GUARD


Omega Guard adalah minyak ikan Omega 3 yang tinggi kandungan EPA dan DHA. Ha terkejut tak? Pelik bagaimana Omega 3 boleh ade kene mengena dengan rambut gugur ni. Sebenarnya memang ade kaitan dan kaitan yang besar.


Omega Guard membantu dalam :-


  • Meningkatkan keutuhan rambut agar tidak mudah putus
  • Menyuburkan folikel rambut 
  • Boleh membantu pertumbuhan semula rambut
  • Menambah kekuatan dan ketebalan rambut
  • Baiki kulit kepala yang kering dan menggelupas
  • Tingkatkan peredaran darah dikulit kepala


3. ESP


Protein merupakan asas bagi rambut sihat yang cantik. Kalau nak rambut cantik, sihat, kuat mesti dalam kepala kita kene ingat perkataan ni PROTEIN.  

Sebenarnya rambut kita terdiri daripada paling kurang 97% protein. 19 daripada 22 jenis asid amino yang membentukkan rambut kita. Jelas tak sekarang kenapa keadaan rambut kita bergantung penuh kepada kualiti protein yang kita ambil.

Kalau kita tak pernah kisah dengan kualiti dan kuantiti protein yang kita ambil, so kita boleh jangka macammana keadaan rambut kita. Rambut kita akan menjadi bercabang, retak, kering, rapuh dan kurang bersinar.

Ini semua tanda-tanda bekalan protein yang tidak cukup.



TESTIMONI PENGGUNA SHAKLEE UNTUK MASALAH RAMBUT GUGUR





CARA MEMBUAT PEMBELIAN SET RAMBUT GUGUR



CARA 1
Anda boleh terus klik ke SET RAMBUT GUGUR ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan

CARA 2
Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi .saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi.


IsmaLyeza
ig @almaricantikbyisma
Email: ismalizayahya86@gmail.com
Call/SMS/WhatsApp: 012-6716961
COD Area: Seremban, Port Dickson, Bandar Baru Bangi

CIRI CIRI KANAK KANAK DISLEKSIA YANG IBUBAPA HARUS FAHAMI

CIRI CIRI KANAK KANAK DISLEKSIA YANG IBUBAPA HARUS FAHAMI 




APA ITU DISLEKSIA?

Menurut Wikipedia, disleksia merupakan satu gangguan dalam pembelajaran yang biasanya dialami oleh kanak-kanak. Lazimnya, masalah pembelajaran yang dihadapi adalah seperti membaca, menulis, mengeja, dan kemahiran mengira.
Mereka yang mempunyai Disleksia bukannya menghadapi kecacatan malah sebahagian daripada orang-orang yang terkenal juga mempunyai disleksia. Sesetengah mereka yang mempunyai keadaan disleksia mempunyai kesukaran untuk menyebut perkataan yang panjang, dan ada yang sukar mempelajari turutan seperti nama bulan, dan sifir.

ADAKAH KANAK KANAK DISLEKSIA TERGOLONG DALAM GOLONGAN BODOH?

Kanak-kanak yang mengalami disleksia bukanlah tergolong dalam golongan yang bodoh. Daripada kajian-kajian mendapati mereka mempunyai tahap kecerdasan intelektual yang normal dan tidak mempunyai masalah pendengaran dan penglihatan. Ibu bapa mempunyai banyak pilihan untuk memberi pendidikan berterusan kepada anak-anak dengan memilih menghantar mereka ke sekolah biasa yang mempunyai kelas khas disleksia seliaan JPN atau mendapatkan nasihat daripada JKM untuk menghantar anak-anak ke Pendidikan Khas. Kanak-kanak ini akan diberikan bimbingan dengan betul untuk berdikari tanpa memerlukan bantuan ibu bapa apabila dewasa.

CIRI CIRI KANAK KANAK DISLEKSIA

  1. Perlu  membaca berulang ulang Untuk memahami makna sebenar
  2. Sukar mengingati apa yang mereka baca
  3. Sukar membaca teks bertulis di atas kertas putih terang
  4. Memori jangka pendek dan masalah dalam pemrosesan visual membuat proses penulisan sulit bagi mereka. Selama proses tersebut, mereka merasa sulit untuk menyusun dan mengatur ide-ide mereka
  5. Sukar mengucapkan kata-kata yang panjang, gagap saat berbicara, ayat  tidak lengkap

CIRI CIRI KANAK KANAK DISLEKSIA DARI SEGI KELAKUAN

  1. Kanak kanak disleksia sering berkelakuan nakal
  2. Ada yang cepat berjalan, merangkak dan bercakap, ada juga yang lambat
  3. Sensitif
  4. Tekanan dan stress akan membuatkan kanak kanak disleksia membuat masalah menjadi lebih besar



APAKAH PUNCA KANAK KANAK DISLEKSIA?

  1. Faktor genetik/ keturunan
  2. Faktor Neurobiologikal
  3. Pemakanan
Berdasarkan beberapa penyelidikan, kajian dan penemuan terdapat beberapa unsur penyedap makanan yang boleh mempengaruhi atau mengganggu fungsi otak dan seterusnya menyebabkan masalah pembelajaran kerana bahan penyedap makanan tersebut terdapat pencemar atau racun. Antaranya ialah : 
1. Salicylates yang boleh ditemui dalam buahan, sayuran, kacang, teh kopi bir dan anggur serta ubat-ubatan. 
2. Amines yang digunakan untuk memproses pemecahan protein dan ditemui terkandung dalam keju, coklat, anggur, bir, tempe dan lain-lain. 
3. Bonzoates yang boleh ditemui dalam buahan, sayuran, kacang, kopi dan lain-lain lagi. 
4. Monosodium glutamate(MSG) yang kini banyak terkandung dalam makanan segera seperti perencah, kicap, maggi, keropok serta banyak lagi makanan segera. 
5. Laktose yang sering terdapat di dalam susu lembu serta


ADAKAH RAWATAN UNTUK KANAK KANAK DISLEKSIA?

Kebanyakan ibubapa mula memikirkan bagaimana Untuk merawat anak mereka yang disleksia. Perlu tahu, bahawa masalah disleksia ini boleh dirawat tetapi tidak boleh diubati. Disleksia hanya dapat dikesan apabila beberapa ujian dilakukan ke atas pesakit di bawah pengendalian ahli psikologi atau guru khas disleksia. Penghidap disleksia lazimnya akan diberi rawatan secara terapi untuk meningkatkan kemahiran linguistik, berfikir, dan sosial.

Pelakon Watak Buntat Hidap Penyakit Disleksia – Ibu

Published on Dec 13, 2016  in Artis/Utama & Sensasi“Fizikal anak saya memang seperti dalam gambar dan TV. Dia mengalami disleksia sejak berusia enam tahun lagi. Disebabkan itu dia lebih gemar melakukan apa yang dia suka saja.“Apabila mula bersekolah, dia ditempatkan di kelas pemulihan Bahasa Malaysia. Kekurangannya di situ sahaja, selebihnya dia seperi budak normal lain.“Apabila ada segelintir pengguna laman sosial mengejeknya, saya tak terasa pun. Malah saya tak nak ambil kisah. Saya beranggapan mereka tak tahu keadaan sebenar anak saya“Saya tahu kelemahan anak saya, jadi apa saja persepsi yang dilemparkan kepadanya saya anggap ia lumrah dan perkara biasa dalam bidang ini.“Saya juga percaya tidak semua orang suka dengan apa yang kita lakukan. Sebagai ibu saya mengajar anak untuk menerima setiap kritikan,” katanya kepada Harian Metro.

VITAMIN PELENGKAP NUTRISI DAN PERKEMBANGAN IQ BAGI KANAK KANAK DISLEKSIA

Seperti yang kita tahu, masalah disleksia tidak boleh diubati tapi tidaklah bermaksud ibubapa tidak boleh ikhtiar Untuk membantu anak mereka dari segi pemakanan. Ibubapa boleh mengambila vitamin pelengkap nutrisi dan membantu Untuk menggalakkan perkembangan IQ mereka.

Dalam Shaklee, set kanak kanak ini sangat menjadi pilihan ramai ibubapa yang ingin melihat anak mereka membesar dengan sihat dan cerdas. Ibubapa seharusnya mengelak anak mereka dari mengambil makanan segera atau mekanan ringan yang boleh memburukkan lagi masalah kanak kanak disleksia. Jadi set kanak kanak Shaklee ini sedikit sebanyak boleh membantu dari segi perkembangan iq dan minda yang cergas.


VITALEA UNTUK KANAK KANAK


OMEGA GUARD 


MEALSHAKE




TESTIMONI SET KANAK KANAK SHAKLEE


CARA MEMBUAT PEMBELIAN SET KANAK KANAK DISLEKSIA

CARA 1
Anda boleh terus klik ke SET KANAK KANAK ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan

CARA 2
Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi .saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi.

IsmaLyeza
ig @almaricantikbyisma
Email: ismalizayahya86@gmail.com
Call/SMS/WhatsApp: 012-6716961
COD Area: Seremban, Port Dickson, Bandar Baru Bangi


TANDA AWAL KANSER USUS PEMBUNUH KE 7 TERTINGGI

TANDA AWAL KANSER USUS PEMBUNUH KE 7 TERTINGGI


Kanser usus merupakan barah atau pertumbuhan tidak normal yang berlaku pada dinding saluran usus besar. Penyakit itu terbahagi kepada dua jenis, kanser usus sporadik, iaitu 80 hingga 85 peratus kanser berlaku secara spontan, manakala kanser usus keturunan pula lima hingga 15 peratus penghidap yang mempunyai sejarah keluarga dengan penyakit berkenaan.


“Sikap masyarakat yang suka ambil ringan dan tidak peduli sesuatu simptom boleh memudaratkan. Misalnya, simptom najis berdarah. Ada beranggapan ia buasir dan selagi tidak menyakitkan, tidak mahu berjumpa doktor.



TANDA AWAL PENYAKIT KANSER USUS 


Kerap letih dikatakan antara salah satu tanda awal kanser usus
  1. Keluar darah melalui dubur - bergantung pada di mana usus itu berada. Jika kanser terjadi di bahagian berdekatan dubur, darah yang keluar berwarna merah terang dan cair. Jika berlaku di sebelah kanan, darah biasanya bercampur najis dan ia berwarna lebih pekat.
  2. Perubahan tabiat buang air besar. Kadangkala pesakit mengalami cirit-birit dan diselang seli dengan keadaan normal juga sembelit. Pesakit juga kadangkala tidak puas buang air besar iaitu terasa ingin membuang air besar tetapi tiada apa yang keluar.
  3. Sakit perut lebih kepada bahagian kiri abdomen.
  4. Berat badan berkurangan tanpa sebab.
  5. Muka pucat, kurang darah (anemia), letih dan tidak bermaya.
  6. Kurang 10 peratus pesakit mengalami penyumbatan usus.

ANTARA FAKTOR PENYAKIT KANSER USUS : 


Jangan ambil makanan yang tinggi lemak dan kurang serat

  1. Diet tidak seimbang iaitu kerap mengambil makanan banyak lemak dan kurang makan serat. 
  2. Kegemukan.
  3. Bekas pesakit kanser kolon yang sudah menjalani pembedahan membuang kanser berkenaan.
  4. Pesakit pernah mempunyai polip dalam usus. Tidak semua polip berisiko mendapat kanser usus. Cuma satu polip iaitu adenomatous dipercayai penyebab kanser.
  5. Risiko mendapat kanser usus meningkat apabila semakin bertambah umur. Mereka yang berusia lebih 40 tahun ada risiko.
  6. Gaya hidup sedentari iaitu kurang bersenam.

JOM IKHTIAR DENGAN VIVIX KERANA VIVIX SHAKLEE DAH TERBUKTI MEMBANTU UNTUK MUSNAHKAN SEL SEL KANSER



KENAPA VIVIX BAGUS UNTUK PESAKIT KANSER?

Vivix : Vitamin Anti Penuaan Dari Shaklee



Hasil kajian yang menelan belanja sehingga beribu-ribu dolar, oh, sampai bilion rasanya, Shaklee telah menghasilkan satu formula ajaib, dari kajian 2006, dan terciptalah Vivix Shaklee. Memang best. Kenapa vivix ini sangat istimewa ? Korang boleh baca entry sebelum ini, tapi fakta di bawah memang hebat .
  • Manusia menjadi tua kerana 4 faktor, dan salah satunya ialah faktor DNA itu sendiri, makin lama, DNA makin rosak, ianya membuatkan kita makin tua. 3 faktor lain pula menyebabkan badan kita akan diserang pelbagai penyakit seperti sakit jantung, nyanyuk, sakit sendi, diabetes dan macam-macam lagi.
  • Salah satu jenis Polyphenol, yang dipanggil Resveratrol, memang sangat bagus, dalam ujian makmal membuktikan DNA lebih kuat dari kerosakan dengan mengamalkan resveratol. Wanita yang bersalin, bila ambil vivix, luka akan cepat sembuh
  • Bahan-bahan dalam Vivix ini semestinya sangat hebat, salah satunya tentulah Anggur muscadine, memang kita tahu Anggur adalah makanan yang berkhasiat yang telah disebut dalam Al-Quran.

TESTIMONI PENGGUNA VIVIX 1

TESTIMONI PENGGUNA VIVIX 2


TESTIMONI PENGGUNA VIVIX 3


CARA MEMBUAT PEMBELIAN VIVIX UNTUK KANSER USUS


CARA 1
Anda boleh terus klik ke VIVIX ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan

CARA 2
Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi .saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi.

IsmaLyeza
ig @almaricantikbyisma
Email: ismalizayahya86@gmail.com
Call/SMS/WhatsApp: 012-6716961
COD Area: Seremban, Port Dickson, Bandar Baru Bangi