AYAH DILARANG CIUM DAN PELUK ANAK SELEPAS MENGHISAP ROKOK

AYAH DILARANG CIUM DAN PELUK ANAK SELEPAS MENGHISAP ROKOK


"Anda bila lagi nak berhenti, jangan sampai macam saya, menyesal nanti” pesan lelaki yang kini berusia 35 tahun kepada orang ramai setelah anaknya yang berusia 1 tahun 10 hari meninggal dunia akibat terlalu terdedah kepada asap rokok.

Katanya anaknya itu meninggal akibat pneumonia atau radang paru-paru,di usia yang sangat muda tentulah sangat tipis untuk menyelamtkannya. Kesal berbalut rindu lelaki ini mengisahkan ceritanya tentu untuk mengingatkan kepada orang lain.

JOM KITA IKUTI KISAH AYAH YANG KEHILANGAN ANAK NI


Saya adalah bekas perokok tegar selama 18 tahun,anak saya pompuan sangat comel,genap usianya 1 tahun 10 hari dia wafat akibat di jangkiti radang paru paru yang berpunca dari asap rokok yang saya hisap setiap hari.

Saya tidak merokok di sebalahnya,saya merokok jauh dari anak saya meskipun masih duduk di ruangan yang sama.

Bagaimana boleh membahayakan anak?Anak saya terkena racun rokok yang melekat pada baju ketika saya mendukung dan bermain dengannya selepas merokok.

Pengakuan lelaki ini turut mendapat perhatian dari doktor pakar sama ada bau racun rokok yang melekat pada baju berbahaya.

Menurut Dr. Arif orang tua yang merokok di manapun baik dekat atau jauh ia akan tetap berbahaya,terutamanya bagi kanak kanak.

Asap rokok masih berbahaya dalam jarak 10 meter jadi walaupun merokok di luar rumah masih besar kemungkinan asap rokok masuk kedalam rumah.

Racun yang melekat pada baju disebut third hand smoker ,residu racun rokok bahayanya sama seperti second hand smoker yang di sebut perokok pasif.

Tentu sangat berbahaya selepas habis merokok kita mendukung anak kita terutama bayi,kalau masuk rumah selepas merokok pastikan anda mandi terlebih dahulu dan menukar baju sebelum bermanja dengan anak.tegasnya.


CARA NAK BERHENTI MEROKOK DENGAN CEPAT DAN MUDAH

Tonton sharing dibawah untuk berhenti merokok buat selama-lamanya



MINUM VIVIX UNTUK BERHENTI ROKOK

Khasiat vivix : 
  • Menggalakan penuaan yg sihat – awet muda dan anti-penuaan.
  • Membantu mengelakan kanser – merencat sel kanser dari menjadi semakin serius.
  • Mengurangkan risiko penyakit jantung – melindungi jantung.
  • Mengurangkan kompilasi diabetes / kencing manis.
  • Meningkatkan kesihatan arthritis dan menyokong kesihatan sendi – melindungi saraf.
  • Mengurangkan insiden penyakit nyanyuk - merawat azhameir.
  • Membantu merawat penyakit parkinson.
  • Membantu memulihkan penyakit strok - angin ahmar
  • Menggalakan kesihatan keseluruhan dan Meningkatkan kesihatan imum badan.
CARA PEMBELIAN VIVIX UNTUK BERHENTI MEROKOK

CARA 1

Anda boleh terus klik ke VIVIX ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan

CARA 2
Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi .saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi.

IsmaLyeza
ig @shakleebyisma
Email: shakleebyisma@gmail.com
Call/SMS/WhatsApp: 012-6716961
COD Area: Seremban, Port Dickson, Bandar Baru Bangi

.

















Solution Guna Krim Paling Mudah Untuk Bayi Ruam

Tags

Solution guna krim paling mudah untuk bayi ruam


============== .
PROMO SEPTEMBER : ESP & VITAMIN C 🌼🌼🌼 .
Dapatkan harga yang super JIMAT + FREE SHAKER + FREE KONSULTASI + SESI FOLLOW UP AFTER PURCHASE 🌺🌺
Jika badan si kecil dengan tiba-tiba diserang bintik-bintik ruam merah terang dan di leher, bawah lengan atau di tepi lampin atau seluar dalam, ini mungkin ruam panas. Ruam panas, juga dikenali sebagai ruam mencucuk (miliria), boleh keluar apabila bayi anda terlalu panas dalam cuaca panas dan lembap seperti di Malaysia ini. .
Jika anda tidak mengambil langkah untuk menyejukkan badannya, dia mungkin mendapat kondisi yang lebih serius, seperti kelesuan haba atau strok haba.
Saya nak memperkenalkan krim kulit serbaguna Shaklee iaitu Herbal Blend Multi-Purpose Cream (HBC). Ia dihasilkan daripada ekstrak tumbuhan herba seperti sage, horse chestnut, yarrow dan rosemary, dan telah pun diuji secara klinikal serta dijamin selamat untuk kulit.
Krim hb sangat dipercayai oleh ramai ibu bapa dan sering digunakan sebagai krim ruam bayi

TAK PERNAH MAKAN UBAT HOSPITAL SEPANJANG 9 BULAN MENGANDUNG

Tak pernah makan ubat hospital sepanjang 9 bulan mengandung?!

Betul. Mama makan shaklee dari dulu sampai anak mama dah umur 2 tahun 8 bulan Sejujurnya saya tak pernah ambik supplemen selain shaklee dan jarang makan ubat hospital atau klinik


Mula dari asid folik untuk perancangan nak hamil, sampai lah vitamin ibu hamil, semuanya shaklee. Bayangkan anak pertama terus tolak ubat hospital dan cakap dengan doktor, saya pilih supplemen shaklee
Nasib baik doktor pun support saya makan shaklee hehe




Masa berpantang, orang lain makan jamu tapi saya tetap pilih shaklee, sampaikan luka bersalin pulih dalam seminggu je!  Apa yang saya perasan, disebabkan saya memang dah kerap makan shaklee termasuk vitamin c yangtengah promosi sekarang, bukan saya je yang jarang demAm, irine pun jarang demAm!

MAKWAN PENAT LAYAN IRINE MEMBEBEL HEHE

Harini irine nak masuk 3 tahun dah. Petah sangat cakap sampai makwan dengan nenek dia penat nak layan dia membebel. Ada je benda dia nak tanya. Kita ni penat balik kerja tapi layan kan aje keletah dia. Paham yang minda tengah berkembang kan. Syukur sebAb sempat makan omega guard yang kaya EPA dan DHA untuk IQ tu masa mengandung 8 hingga 9 bulan 


Semoga irine dan mama sihat selalu yee. Oh ye, kalau korang nak dapatkan tips dan konsultasi percuma tentang vitamin ibu hamil, contact je pengedar ni ye. Selain COD, boleh juga post ke seluruh Malaysia!


VIRUS ZIKA - IBU HAMIL DISARAN MENJAGA KESIHATAN KE TAHAP PALING OPTIMUM

VIRUS ZIKA - IBU HAMIL DISARAN MENJAGA KESIHATAN KE TAHAP PALING OPTIMUM 

ibu hamil disaran tidak panik dan mengambil langkah pencegahan bagi megelak dari jangkitan zika di mana bayi yang dilahirkan memiliki otak kecil. Golongan ibu hamil perlu sentiasa menjaga kesihatan supaya tidak member kesan kepada bayi yang dikandung. 

Ibu hamil yang dijangkiti, wabak itu boleh menyebabkan bayi dalam kandungan mengalami sindrom mikrosefali atau otak kecil. Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Rohani Karim berkata, “Berjaga jaga tetapi jangan panik kerana kalau panik, dibimbangi sampai tidak tahu hendak buat apa. Kalau ada symptom, elok ambil langkah berjaga jaga dengan pergi ke klinik atau hospital berdekatan.” 

Sumber : Kosmo, Ahad, 4 September

Baca lagi : HUKUM GUGURKAN JANIN YANG DIJANGKITI VIRUS ZIKA


Kes Zika pertama libatkan wanita mengandung dikesan di Johor Bahru 

Kementerian Kesihatan mengesahkan satu lagi kes baru jangkitan virus Zika melibatkan seorang wanita mengandung di Johor Bahru. Ia menjadikan jumlah kes jangkitan virus Zika dalam negara setakat ini sebanyak tiga kes.

Menurut menterinya Datuk Seri Dr S. Subramaniam wanita berusia 27 tahun itu merupakan kes wanita mengandung pertama dijangkiti virus Zika di Malaysia. Kandungan wanita berkenaan dipercayai berusia antara tiga hingga empat bulan. Wanita yang tinggal di Taman Desa Harmoni itu kini dimasukkan ke semua hospital kerajaan di Johor  Bahru untuk pemeriksaan lanjut.

Suaminya yang bekerja di Singapura juga disedang diperiksa untuk virus Zika.

"Wanita berkenaan menunjukkan simptom demam, ruam dan sakit-sakit badan. Pemeriksaan yang dilakukan keatasnya menunjukkan bahawa dia positif virus Zika," katanya dalam sidang media khas mengenai virus Zika di sini, hari ini. Susulan itu, pihak berkuasa mempertingkatkan aktiviti kawalan nyamuk aedes di sekitar kediaman wanita berkenaan.


“Aktiviti kawalan aedes sedang dipertingkatkan di Johor Bahru dan kawasan sekitar rumah wanita berkenaan, setakat ini 400 rumah sudah diperiksa dan diambil tindakan sewajarnya,” katanya lagi.
Kes pertama sebelum ini adalah kes import dari Singapura membabitkan seorang wanita berumur 58 tahun dari Klang, Selangor. Manakala kes kedua melibatkan kes jangkitan tempatan di Sabah. 
Sumber : astroawani

 

TIPS VITAMIN IBU HAMIL UNTUK MENDAPAT KESIHATAN YANG PALING OPTIMUM


Selain tidak mengunjungi negara yang merkodkan kes Zika, ibu hamil perlu mengambil langkah pencegahan dengan memastikan keadaan kesihatan pada kadar yang optimium. Ambil makanan tambahan sepanjang proses kehamilan supaya mendapat antibodi yang kuat dan boleh membantu mencegah dari segala jenis wabak termasuk Zika.  


Set Ibu Hamil Shaklee

Berikut adalah vitamin yang dicadangkan untuk ibu hamil. Perlu ke ambil semua ? Jika budget puan mencukupi maka lebih baik.Jika tidak tanya pada budget anda berapa.bukan budget saya ye :) Kelebihan vitamin ibu hamil Shaklee adalah :-

Vita-lea Iron formula
Dilengkapi dengan 12 vitamin, 7 galian dan zat besi. Mempunyai patented Sistem Penyerapan Bioaktif utk memastikan peningkatan penyerapan asid folid kritikal. Membantu meningkatkan Hb ke paras normal semasa hamil bagi ibu yang mempunyai darah rendah.

B-Complex
lengkap dengan 8 kumpulan B termasuk asid folik yang diperlukan oleh tubuh badan demi membantu tubuh badan bertenaga, otak lebih fokus, emosi lebih stabil.Sangat penting dalam membantu memetabolismekan karbohidrat, lemak & protein, Anti stress ,menukarkan makanan(glukos) kepada tenaga dan membantu ibu2 berfikiran positif sentiasa. Vitamin B juga dapatmelahirkan wajah ibu yang cantik berseri dan tidak kusam

Vitamin C
membantu meningkatkan sistem imunisasi badan. Penambilan bersama Vita-lea Iron Formula meningkatkan kadar penyerapan iron dalam tubuh
Ostematrix
kandungan kalsium yang mencukupi di dalam diet anda, lebih-lebih lagi semasa tempoh kehamilan akan dapat memastikan bayi yang bakal dilahirkan mempunyai tulang dan gigi yang sihat tanpa menggugat kandungan kalsiaum yang sedia ada di dalam tubuh anda. Kalsium juga membantu untuk menghalang kekejangan otot yang dialami dalam tempoh kehamilan dan kontraksi yang berlaku disaat melahirkan.

Energizing Soy Protein
rendah lemak, bukan GMO dan protein biologi lengkap yang mengandungi kesemua sembilan asid amino penting.Protein yang berkualiti sangat membantu pertumbuhan yang baik. Ianya juga dikatakan kunci untuk melawan penyakit. ESP juga memberi ibu tenaga di mana bagi mereka yang mengalami morning sickness yang agak teruk. Ia juga memelihara dan mengelakkan janin menjadi cacat. Selain itu, protein ini juga membantu membekalkan asid amino yang bertindak membentuk otot dan organ bayi. Keperluan protein sewaktu mengandung perlulah mencukupi bagi membantu pertumbuhan plasenta, uterus, penghasilan susu dan untuk membantu aliran darah ibu yang bertambah. Keperluan protein ini semakin penting ketika memasuki trimester ke 3

Omega Guard
DHA atau nama saintifiknya, Docosahexaenoic, adalah sejenis asid lemak omega-3 poli tak tepu yang berantai panjang, dijumpai dalam setiap sel dalam badan. DHA adalah penting untuk perkembangan dan kefungsian otak, mata dan sistem saraf pusat. Semasa mengandung, janin yang seda ng membesar bergantung kepada ibunya untuk mendapat DHA yang diperlukan. Ini kerana DHA diperolehi daripada makanan yang dimakan, maka kandungan DHA dalam diet seseorang ibu menentukan sebanyak mana DHA yang dapat disalurkan kepada janin.

CARA PEMBELIAN SET KESIHATAN OPTIMUM IBU HAMIL

CARA 1
Anda boleh terus klik ke SET IBU HAMIL SHAKLEE ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan
CARA 2
Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi .saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi.
IsmaLyeza
ig @shakleebyisma
Email: shakleebyisma@gmail.com
Call/SMS/WhatsApp: 012-6716961
COD Area: Seremban, Port Dickson, Bandar Baru Bangi



HUKUM GUGURKAN JANIN YANG DIJANGKITI VIRUS ZIKA

Hukum Gugurkan Janin yang Dijangkiti Virus Zika

Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) mengesahkan tiada virus Zika dikesan di negara ini, namun Malaysia mempunyai densiti nyamuk aedes iaitu nyamuk pembawa virus Zika. Persoalannya adakah dibolehkan untuk ibubapa membuat keputusan menggugurkan janin yang dijangkiti virus zika?


Orang Islam boleh menggugurkan kandungan mereka jika dijangkiti virus Zika jika memudaratkan kehidupan keluarga serta bayi itu sendiri, menurut Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.
Penjabat itu menjelaskan, mereka cenderung kepada pendapat majma’ fiqh islami, sidang ulama-ulama di Mekah pada 1990, yang dikiaskan dengan kes talasemia.

“Dalam keadaan seperti itu, persetujuan daripada kedua ibu bapa yang diberi kefahaman yang jelas bolehlah diambil kira untuk pelaksanaan pengguguran janin itu,” katanya dalam penjelasan isu semasa hari ini.

Dalam kes thalassemia, kata pejabat itu, Dr Hassan al-Jizani berpendapat, janin bawah usia 120 hari boleh digugurkan jika akan membawa kesusahan, kesedihan dan penderitaan terhadap keluarga jika kekal hidup.
Manakala selepas umur itu, katanya, janin tidak boleh digugurkan kecuali ditimpa komplikasi atau sebarang penyakit seperti talasemia dan diperakukan pakar perubatan yang diyakini.

“Maka, jika didapati janin tersebut mengalami bahaya yang tidak mungkin boleh dirawat, anak itu lahir dengan penyakit yang kekal, memberi kesan yang bermasalah dalam kehidupannya serta membebankan kepada keluarganya, maka ketika itu boleh digugurkan mengikut kehendak kedua ibu bapa,” kata pejabat itu.

Mufti Wilayah Persekutuan Datuk Dr Zulkifli Mohamad al-Bakri pula berkata perkara ini perlu dirujuk kepada pakar perubatan yang diyakini dan juga ibu bapa supaya memahami hakikat isu ini dengan sebaiknya.

“Selepas itu, barulah boleh diambil tindakan pengguguran dengan ketetapan-ketetapan dan syarat-syarat yang amat ketat sebagaimana di atas,” katanya.

sumber : MalaysiaKini

TAHU TAK CHIA SEED BOLEH BUAT KORANG KURUS KALAU BANCUH BERSAMA ....?

Tahu tak Chia Seed noleh buat korang kurus kalau bancuh bersama ... ?


Chia Seed  merupakan jenis biji-bijian kecil yang berasal dari tanaman Salvia hispanica L. Tanaman ini tumbuh di Meksiko dan Amerika Selatan. Chia Seed ni bentuknya sama macam selasih. Kena rendam dalam air untuk menikmati khasiatnya. Dan antara khasiat Chia Seed adalah ia boleh buat korang kurus!

Chia seed dipercaya memiliki beberapa manfaat untuk kesihatan, salah satunya adalah membantu dalam menurunkan berat badan. Bentuknya yang kecil ini akan mengembang setelah beberapa saat direndam di dalam air. Dan akan lebih mengembang lagi setelah chia seed berada di dalam perut, itulah mengapa chia seed dapat membuat kita rasa kenyang lebih lama, dan ada yang percaya dapat membantu dalam menurunkan berat badan.


KEBAIKAN CHIA SEED YANG DIBANCUH BERSAMA ENERGIZING SOY PROTEIN



  • Menurunkan berat badan

Jumlah serat yang cukup tinggi di dalam chia seed dan kandungan kalorinya yang cukup rendah dipercayai boleh menurunkan berat badan. Karana makanan yang mengandung serat tinggi umumnya dapat membantu dalam membuat perut merasa kenyang lebih lama. Bancuhan bersama ESP adalah bancuhan yang paling PERFECT untuk menurunkan berat badan kerana ESP sendiri Menyediakan tenaga berkekalan dan membantu menahan rasa lapar kerana bekalan sumber tenaga yang konsisten.
  • Berperanan sebagai detoks dan pencernaan 

Mengeluarkan racun sisa metabolisme tubuh melalui feses dan empedu merupakan hal yang penting. Itulah mengapa buang air besar secara teratur tidak kalah pentingnya dengan buang air kecil. Guna menjaga keteraturan buang air besar, tubuh memerlukan makanan yang mengandung serat. Dengan kandungan serat yang cukup tinggi, chia seed pun menjadi salah satu makanan yang dipercaya dapat membantu kesehatan dan kelancaran pencernaan.
Chia seed memiliki kaitan dengan penurunan risiko diabetes dan penyakit jantung koroner. Selain itu, makanan yang mengandung serat tinggi juga dapat menjaga gula darah tetap stabil. Bancuhan chia seed bersama ESP sangat membantu menurunkan paras gula. Indeks glisemik menempatkan kedudukan karbohidrat berdasarkan impaknya terhadap paras gula dalam darah. Karbohidrat yang memecah dengan cepat mempunyai indeks glisemik (G.I) yang tertingi manakala karbohidrat dengan (G.I) yang rendah pula memecah gula dengan perlahan-lahan sambil membebaskan glukos ke dalam sistem badan kita.Mengekalkan paras gula dalam darah yang rendah amatlah penting dalam pengurangan berat badan penjagaan kesihatan dalam janga masa panjang.
  • Kolestrol

chia seed juga bagus untuk menurunkan LDL atau kolesterol jahat dalam tubuh dan menurunkan risiko penyakit kardiovaskular, termasuk aritmia dan trombosis. Bahkan, dengan kandungan omega-3 di dalamnya yang juga tidak kalah tinggi, chia seed dipercayai dapat menurunkan risiko munculnya stroke, serangan jantung, dan kematian mendadak akibat penyakit jantung. Bancuhan bersama ESP yang terdiri daripada 14 gram protein soya bukan-GMO berkualiti tinggi membantu mengurangkan kolesterol.




BETUL KE MINUM ESP BOLEH KURUS?


 

CARA MEMBUAT PEMBELIAN ESP UNTUK BANCUHAN BERSAMA CHIA SEED

 

CARA 1
Anda boleh terus klik ke ESP ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan
CARA 2
Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi .saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi.
IsmaLyeza
ig @shakleebyisma
Email: shakleebyisma@gmail.com
Call/SMS/WhatsApp: 012-6716961
COD Area: Seremban, Port Dickson, Bandar Baru Bangi