PTPTN KEPERLUAN ATAU KEMAHUAN

PTPTN : keperluan atau kemahuan?



Seram tengok statistik graduan takde kerja sekarang makin ramai! Bayangkan bila menganggur, tanggung hutang PTPTN pulak.

Belum dapat kerja dah ada hutang

Syukur rasanya kalau student sekarang ELAK AMBIK PTPTN untuk sara kos pendidikan. Sebab tak semua orang 'tak mampu' bayar yuran. Kalau rasa taknak tanggung hutang, ELAK AMBIK PTPTN.

Sebab bila ambik PTPTN, duit tu bukan bayar untuk beli buku atau bayar yuran pun. Tetap jugak mintak mak abah kat kampung untuk bayar yuran. Lastly duit PTPTN tu buat untuk benda yang sia sia. Bila dah grad, keluar universiti bersama sama hutang.

Saya pernah terbaca sharing dari kawan saya yang STRUGGLE cari duit sendiri untuk bayar yuran dan kos kos lain macam beli buku dan sebagainya. Bila tanya, "kenapa kau tak ambik ptptn?" Dia jawab, "lepas keluar U nanti belum tentu ada dapat kerja cepat untuk bayar hutang"

Betul jugak cakap dia. Sebab student sekarang hafal nota, jawab exam, dapat 4flat lepas tu konfident dapat kerja 10k. Kerja yang tak de kaitan dengan background, tolak tepi. Cari Kerja nak memilih. Then what u expect?

So kawan saya ni memang jenis struggle buat biz sendiri semata mata untuk tampung kos perbelanjaan untuk pendidikan. Yang bestnya, bila dia grad, bila orang lain STRUGGLE CARI KERJA, dia dah ada satu landasan yang kukuh untuk dia survive. Biz makin grow. Dan harini berjaya dapat kerja lepas 4 TAHUN MENGANGGUR. Tapi fasa 4 tahun tu sikit pun tak jejaskan kehidupan dia. Berjaya ada kereta sendiri, ada pendapatan lain yang dia dah start sejak zaman universiti dulu.

Tabik spring dekat orang macam ni. Yang dah terlanjur buat pinjaman PTPTN tu, plis do something untuk buat bayaran semula. Maybe we can start bayar bulan bulan guna income dari biz. Same like me la. Saya akan ketepikan portion bonus shaklee untuk bayar PTPTN.

Well sebelum sign persetujuan untuk buat pinjaman, think twice. PTPTN adalah keperluan atau kemahuan?

#tsunamishaklee
#amazingseventeen
#tasktsunamiisma
#tss
#shakleeseremban

Previous
Next Post »

Sila Tinggalkan Komen Anda Di Sini ConversionConversion EmoticonEmoticon

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...