PENGALAMAN DEAL DENGAN CUSTOMER PERTAMA..


"Babe, haritu kau ada cerita, kau tak jumpa solution untuk masalah parut jerawat kau tu kan?"
Dia jawab, "aah, geram la, sedih tengok kulit makin teruk parut jerawat yang gila huduh ni, hitam hitam kot..!"
.
.
"Aku tengah guna Vitamin E shaklee sekarang, so far serasi untuk masalah parut. Kau try la mana tau berkesan untuk kau"
.
.
Hehehe. tu antara dialog saya dengan customer pertama 3 tahun lepas. Masa tu, sumpah tak berani sangat nak jual vitamin kat orang sebab masa tu zero knowledge. Tapi bila teringat balik masalah member yang banyak parut jerawat sampai malu nak berdepan dengan orang ramai, dan low confidence tu, buat saya rasa terpanggil pulak nak personal wasap dia suruh try Vitamin E.
.
.
SHARE APA YANG KITA MAKAN, KITA RASA DAN KITA ALAMI
So permulaan biz saya masa tu adalah share apa yang saya makan dengan kawan yang ada masalah yang sama dengan saya. sangat best sebab bila dia tanya tentang vitamin tu, saya boleh jawab berdasarkan pengalaman saya yang turut sama makan vitamin tu. Dia tanya, ok ke makan vitamin E, berapa hari boleh nampak perubahan, so semua tu saya jawab berdasarkan pengalaman sendiri. Lebih mudah dan nampak sangat jujur dari hati hehehe.
.
.
Akhirnya dapat close deal dengan customer a.k.a kawan yang nak solution kepada masalah parut dia tu. Tu la customer pertama saya. hehehe. Syukur walaupun minggu tu dapat jual sebotol vitamin E je, tapi sebenarnya, dalam bulan yang sama, saya dapat jual 4 botol Vitamin E!
.
.
MORALNYA..

Jangan pernah rasa takut untuk mencuba. Kalau kita mencuba sekurang kurangnya ada dua kemungkinan sama ada dia beli atau tak. Tapi kalau kita tak cuba langsung, memang tak laa dia nak beli. Dan sejak saya dapat jual 4 botol Vitamin E tu, saya rasa seronok sebab dapat tolong kawan atasi masalah parut dia. Saya belajar macam mana nak follow up customer saya. So biz shaklee, bukan ajar saya untuk dapat untung runcit dan kejar bonus semata mata tapi sebenarnya dapat bagi kepuasan bila kita berani untuk share kebaikan produk dengan orang yang ada masalah pada kesihatan mereka. :)
.
.
#tsunamishaklee
#liveamazing
#shakleeeffect
#amazingseventeen
#shakleeseremban

IsMa Lyeza
Hidher Yusof
Shaklee Distributor
IG @almaricantikbyisma

Previous
Next Post »

1 komen:

Write komen
November 21, 2016 at 5:07 PM delete

Nak deal dengan customer lagi senang kalau cerita tentang produk yang kita sendiri dah try kan..

Reply
avatar

Sila Tinggalkan Komen Anda Di Sini ConversionConversion EmoticonEmoticon

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...