Sebenarnya...

Tags
Sebenarnya
Saya masih keliru
Saya masih tak pasti
Saya masih mencuba


Adakah jalan yang senang untuk saya pilih 
Yang mudah ke destinasi 
Yang tiada apa boleh menolak dan mengasari perjalanan saya
Yang menemui penghujungnya




Saya bukan siapa-siapa
Yang boleh megah memilih jalan mudah
Saya tak bisa menepis segala bentuk duri yang makin lama makin banyak di dasar jalan itu
Namun saya tidak pula begitu enteng dan rapuh juga dungu dalam memilih yang terbaik untuk diri saya




Adilkah setiap inci dalam lakaran hidup saya ini?
Pasti tidak.
Setiap saat yang saya pinjam dari peredaran masa sebenarnya tidak pernah memberi keadilan pada saya.
Tetapi hanya terus berdetik menanti apakah tindakan saya untuk mengubah apa yang sudah terjadi.


Apa yang terjadi semalam, biarkan
Tapi saya hanya mampu mencuba untuk mengubah hari esok...



Ayuh Buka Hati untuk dia!

Tags

Mencari cinta memang senang. Bak kata orang, menyukai seseorang hanya memerlukan satu hari. Tapi untuk melupakan seseorang mungkin berhari, berbulan-bulan.Bertahun-tahun mungkin!





Menjaga hubungan itu mungkin lebih sukar dari apa yang kita sangkakan. Tak mudah. Sumpah tak tipu. Kita hanya mampu merancang. Tuhan menentukan segalanya. Yang penting, saya percaya pada tiga perkara ini. 
Setia, Bertanggungjawab, Memahami.
Cukup untuk menjamin hubungan ke akhir hayat selagi ada jodoh. Insyallah.





Lebih-lebih lagi hubungan jarak jauh. 90% lelaki tidak berjaya dalam hubungan jarak jauh. Rindu mungkin. Tapi si dia jauh dari pandangan mata. Mana mungkin mereka sanggup butakan mata, pekakkan telinga dari cubaan-cubaan luar yang bisa menggelodak hati naluri lelaki mereka. Kaum wanita awas! Anda bisa jadi penggoda bila-bila masa...
Jauhkan diri dari mereka yang sudah berpasangan. 





Sebab itu, berseorangan dari ditemani siapa-siapa mungkin sudah lali bagi diri saya. Saya tak nak dibuli lagi oleh kaum lelaki. Saya taknak hati saya mereka lukai dengan semudah-mudahnya. Disanjung penuh riak sebelum memenangi hati saya. Dan bisa dipijak-pijak selepas hati saya mereka perolehi. Ah..Setan rasanya.






Tapi jauh di sudut hati ini, saya masih berpeluang merasa bahagia. Saya tahu Tuhan sayangkan saya. Terima kasih si dia... :) 


Love Sneakers Pictures, Images and Photos 

Saya tak suka jalan kaki pakai sebelah kasut je. Rasa macam tak sempurna. Macam tu gak saya dengan awak. Saya taknak hilang awak. Kita jalan sama-sama boleh? Bukankah manusia hidup saling menyempurnakan satu sama lain?


Pelajar Cina tampar guru Melayu

Tags
Kejadian di sekolah harini sangat-sangat menguji...
Rakan seperjuangan ditampar oleh anak muridnya sendiri yang berumur 13tahun! 
 Pelajar itu adalah Cina. Fikir-fikirkanlah..Mana silapnye ye..


Budak2 zaman sekarang memang vega tahap gaban
Dulu masa aku hempas dan koyakkan buku Tan Yong dulu sebab dia kurang ajar, dia pandang aku atas bawah
Agaknya kalau aku up lagi masa tu, kompem aku pun kene tampar dengan budak tu.huhu.


Ada yang kata, silapnye rakan seperjuangan tu lembik sangat..
Dengan budak 13 tahun pon boleh kene game!!
Keras laa sket bru budak takut!! 


Cikgu-cikgu zaman sekarang kene tegas dan garang
Sebagai contoh kenapa zaman mak bapak kita benda macam ni tak berlaku??
Sebab anak murid takut ngan cikgu..sebab??cikgu dulu garang-garang..Semua orang tau. 
So kene didik budak-budak tu dari skang dengan tegas..

 
Suka suke hati kau je kata guru sekarang tak garang. Kau apa tau? Kau cikgu ke? 


Memang la cikgu kene garang...kami di sini dah garang macam singa dah..Hilang awek muda. Kedut dah kulit mulus aku ni. KE? 
Rotan tu dah hancur..Suara pun bila marah sampai ke kantin dengar..
Tangan ni dah birat dah libas budak-budak ni. Mata ni nak terjojol keluar mandang mereka yang berperangai jijik ni.

Tapi mereka masih tak reti hormat cikgu..
Tunjuk samseng. Zaman dulu, takde spesis samseng ni. Samseng pun tahap Sarip Dol Kg Dusun je.  

Ni samseng macam setan.


Aku pernah terfikir untuk menolak tepi Formula Guru Garang Ibarat Samseng. Dan pernah mula menggunakan formula lain iaitu cuba memahami isi hati mereka.
Mengetahui apa sebenarnya masalah mereka. Duduk berbincang. Tapi keputusannya tetap sama..
Hampa


Ada petua lain tak?


Anda percaya KARMA?

Tags


Saya suka dengan tajuk tu. 
Saya nak respond sikit boleh kan?


Semua agama percaya..
Berbuat baik berpada-pada, berbuat jahat jangan sekali
Maknanya, semua agama menyuruh kita melakukan kebaikan. Rite? 



Jadi..dalam islam pun melarang kita buat kejahatan. 
Kerana setiap kejahatan akan dibalas oleh Allah sama ada di dunia atau di akhirat..
Jadi ni konsep asalnya..



Kalau kita buat baik..dibalas baik.
Kalau kita buat jahat..akan diberi balasan jugak.
Tapi in case bila kita buat baik, dibalas jahat oleh orang tu, tak semestinya kita tak dapat ganjaran dari perbuatan kita yang baik tu.
mungkin pada masa lain.
Sabar ye
 
In case kita buat jahat, tapi di balas dengan kebaikan, tak semestinya dosa kita tu tidak akan dapat balasan. pasti akan terima balasan di lain hari...
Ko tungguuuu!

:)

Kawan baik memang satu dalam seribu..

Tags
Gadis berkaca mata ini lah sahabat sejati saya.
Dia sentiasa berada dan cuba untuk berada dengan saya tika saya senang atau susah.
Dia susah untuk mungkir janji..



Gadis berkaca mata..
Kita dah kawan sejak sekolah lagi kan?
Masa tu, pergi mana-mana mesti saya dengan awak.
Kawan-kawan akan tanya, mana awak? bila nampak saya sorang-sorang.
Kita belangkas kan?




Kalau saya tak sengaja buat awak kecik hati, awak tak pernah ungkit kan?
Tapi awak akan senyum sampai saya rasa oh! awak memang memahami saya!



Bila saya hepy, awak pun mesti hepy dan suke dengar saya bercerita..
Awak bukan lah kategori kawan yang datang dan pergi..



Saya sayang awak tau!!!! 
Saya harap kita berkawan sampai bila-bila.

Cinta itu Beautiful

Tags

Pada suatu hari di sekolah, seorang murid bertanya gurunya. Ketika itu gurunya sedang mengajar tentang kasih sayang. 


Pelajar : Cikgu, macam mana kita nak cari seorang yang  terbaik        sebagai orang yang paling kita sayang? Macam mana juga kasih sayang itu nak berkekalan? 



Cikgu : Ok kamu ikut apa yang saya suruh. Kamu berjalan di atas rumput sambil memandang rumput di depan kamu. Pilih yang paling cantik tanpa menoleh ke belakang lagi walau sekali. Dah petik rumput yang paling cantik bawa ke kelas.



Apabila pelajar itu pulang ke kelas, tiada sehelai rumput pun di tangannya. Cikgu bertanya kenapa tiada rumput yang dipilih.



Pelajar : Tadi masa saya berjalan saya carilah rumput yang paling cantik. Memang banyak yang cantik tapi cikgu kata petik yang paling cantik. Maka saya pun terus berjalan ke depan tanpa menoleh ke belakang lagi. Tapi sampai di penghujung padang saya tak jumpa pun yang paling cantik. Mungkin ada di antara yang di belakang saya tadi yang paling cantik tapi dah cikgu cakap tak boleh menoleh ke belakang lagi, maka tiadalah rumput yang boleh saya petik. 


cikgu : Itulah jawapannya. Maknanya apabila kita telah berjumpa seseorang yang kita sayang, janganlah kita mencari lagi yang lebih baik dari itu. Kita patut hargai orang di depan kita dengan sebaik baiknya. Jangan kita menoleh lagi ke belakang lagi kerana yang berlaku tetap dah berlaku. Semoga yang berlalu tidak lagi berulang. Dan ingatlah orang yang paling kita sayang, itulah yang paling cantik dan yang paling baik.Walaupun nak ikutkan banyak lagi yang paling cantik dan baik seperti rumput tadi....





Yang Terindah

Tags
Semenjak kau hadir dalam hidupku
Tiada lagi keresahan
Kau mengetuk pintu hatiku
Tanpa sedar hingga ku izinkan


Kau yang bernama cinta
Kau yang memberi rasa
Kau yang ilhamkan bahagia
Hingga aku terasa indah


Maaf jikaku tidak sempurna
Tika bahagia mula menjelma
Bila keyakinan datang merasa
Kasih disalut dengan kejujuran

Mencintai dirimu
Merindui dirimu
Memiliki dirimu


Hingga akhir hayat bersama kamu
Kau yang bernama cinta
Kau yang memberi rasa
Kau yang ilhamkan bahagia
Hingga aku terasa indah
Kau yang bernama cinta
Hingga aku rasa indah


Di kala dia pergi meninggalkanku, Kau pujuk hatiku dengan kehadiran yang baru. Di kala yang baru itu kian melupakan aku, Kau pujuk hatiku dengan kehadiran yang lebih baru..
Apakah hikmah semua ini Ya Tuhanku?
Berikanlah aku petunjukMu..
Amin

Dato Sosilawati Lawiya :: semoga roh dicucuri rahmat.

Tags
Ketika umat Islam sedang meraikan Syawal bersama keluarga tercinta, negara kita digemparkan dengan kisah BUNUH, BAKAR DAN BUANG  seorang jutawan kosmetik iaitu Datuk Sosilawati Lawiya. Mereka dipukul sampai mati sebelum mayat mereka dibakar dan dibuang ke dalam sungai di Ladang Gadong, Tanjung Sepat. Motif pembunuhan berkaitan dengan urus niaga tanah dan soal kewangan. 



Dalam keadaan terdesak manusia sanggup melakukan apa saja asalkan hajatnya tercapai walaupun terpaksa melakukan pembunuhan kejam. 
Gerunnya. 
Namun ini bukanlah pertama kali yang berlaku di negara kita. 
Malah ada banyak lagi kes pembunuhan kejam yang menyayat hati kita sebagai manusia.Salah satunya kes pembunuhan adik Nurin Jazlin Jazimin pada 2008. Mati akibat didera secara seksual. Ingat lagi kan?


Dalam sekumpulan binatang, tiada manusia.
Tapi dalam sekumpulan manusia, ada binatang. 


Negara kita mempunyai undang-undang. Setiap warga negara Malaysia mempunyai pegangan agama. Setiap agama melarang perbuatan keji sesama manusia. 
Itu pasti. 


Sekiranya 'binatang' ini tidak dilupuskan, dan tidak dibendung kelahirannya, takut juga Cik Aish nak keluar rumah. Takut juga Cik Aish nak berkahwin dengan anak orang kaya. Takut.
Sebab kekayaan dan kesenangan bukanlah kebahagiaan sebenar-benarnya. 

Bak kata orang, orang kaya hatinya susah. Orang miskin hatinya senang.


Al-Fatihah

Dato Sosilawati Lawiya and the rest mati kena bakar di Morib

Tags
wowww~!!!!
WowWWW~

Tergempar...But..tomorow i will update the news

1 Syawal

Tags
Gendang gendut tali kecapi
kenyang perut senang hati
ingin ucap salam aidilfitri
jemput la ke rumah nanti


1 syawal sudah melabuhkan tirai.
Seronok memang seronok
Sedih di pagi raya memang tak miss la kan
Poket kosong siapa nak jawab tuh?
Mereka dan keluarga mereka.....


sila vote untuk pencarian GadisMelayu musim ke 8


Syurgamu Ramadhan drama Samarinda terbaik..

Tags
Datuk Halimatun telah berputus arang dengan Marlia. Anak sulungnya itu melarikan diri meninggalkannya pada malam akad nikad. Marlia memang tidak pernah rapat dengannya sejak dari kecil. Marlia suka melawan dan membantah. Datuk Halimatun tidak paham. Dia hanya mau yang terbaik untuk Marlia. Tapi Marlia lebih rela berkawin dengan seorang pendatang dari mengahwini seorang lelaki yang menjadi pilihan Limah. Memang tujuan Limah mengahwinkan Marlia dengan anak Datin Maimun untuk mengelakkan Marlia jatuh kedalam pelukkan orang mendatang. Tapi dia tidak mahu memaksa lagi apabila Marlia melarikan diri.-sumber Radius One Online.


Drama yang menarik sempena Ramadhan tahun ini. Rugi kalau tak tengok. Tapi dah terlambat sebab drama ni dah selesai tayangannya semalam.Episod akhir yang bikin aku leleh depan TV. tsk tsk. 


Drama ini bukan saja dilakonkan oleh pelakon-pelakon yang handal. Tapi jalan cerita dan skrip digarap dengan begitu baik dan meninggalkan kesan di hati penonton. Dialog yang mampu buat hati kita sentap dan ini salah satu dialog yang aku rasa tersentuh..


" Cinta itu hanyalah dipinjam kan oleh Allah. Dan jangan lah kamu terlalu sombong dan bongkak dengan cintamu pada manusia itu kerana ia akan diambil semula oleh Allah pada bila-bila masa"


Kredit pada pelakon baru yang menjadi hero drama ini iaitu Ungku Ismail Aziz. Lakonan sangat mantap dan handsome pula tu. hehe. Nak autograf....(bling-bling)


Sila klik untuk menonton drama ini.

Malam Terakhir Ramadhan membawa seribu erti dan rahmat...

Tags
Berakhir sudah bulan Ramadhan yang mulia. Terasa sangat sekejap masa itu berlalu. Pantas. Masih terngiang-ngiang lagi ucapan pengumuman puasa pada malam itu. Masih terbayang-bayang lagi wajah pakcik yang ditunggu-tunggu setiap tahun tu. Dan esok Ramadhan berlalu diganti pula oleh Syawal. 



Entry kali ini aku nak berkongsi mengenai Ramadhan tahun ini yang membawa seribu erti dan rahmat bagi aku. Juga pada keluargaku. Alhamdulillah, murah rezekiku dan keluarga. Syukur teramat. Dan kami diberi kesihatan yang baik sepanjang bulan puasa kali ini. Cuma aku kadang-kadang mengalami sakit buah pinggang. Walau apa jua sekali pun, puasa tetap diteruskan. Tiada alasan!



Perkara yang terjadi sepanjang bulan Ramadhan ini, aku jadikan ia sebagai sehelai lagi mukasurat dalam buku pengalamanku. Dan sinopsisnya akan ku jadikan pengajaran untuk aku menjadi lebih tabah.



Ketiadaan dia dalam keluargaku, mengurangkan sedikit kemeriahan Ramadhan kali ini. Benar. Isteri yang taat adalah isteri yang sentiasa bersama suami ke mana saja pergi. Dan dia ikut perintah itu. Ditinggalkan keluarga tercinta dan membiarkan dirinya menyambut raya di perantauan membuat aku kagum. Aku sendiri tidak bersedia untuk berjauhan dari keluarga tatkala Syawal menjelma. Hiba dan sedih rasanya. Itulah pengorbanan kakak ku..Semoga kamu sihat di sana!

 ni my sis (bertudung tu)..dia takde for 3 years..huhu..ikut suami ke Switzerland


Persiapan raya tahun ini agak berlainan. Jika dulu, persiapan disediakan oleh kakakku yang sulong. Tapi tahun ini selepas dia berkahwin, tanggungjawab itu diturunkan pada aku. Kerana aku sudah bekerja tahun ini. Jadi Alhamdulillah rezeki di bulan Ramadhan ini makin mencurah-curah. Dan aku tidak lokek untuk membelanjakannya untuk persiapan raya di rumah. 



Jika pada tahun lepas, ramai juga adik beradik yang tolong mengemas rumah. Tapi tahun ini memang berlainan. Ketara. Segala kerja dilakukan oleh aku seorang dan dibantu sedikit oleh ibu dan ayah. Apa sangat kudrat mereka yang berumur 60 tahun itu. Agak penat apabila aku berseorangan mengemas rumah. Tapi apakan daya. Kemeriahan Ramadhan tetap dirasai!


Okay lah. Kepada yang memandu di jalan raya untuk pulang ke kampung, hati-hati. Coffee break kalau mengantuk okay..ingatlah yang tersayang. tata

Syawal menjelma, bersedialah dengan air mata!

Tags
Dari Bandar pulang ke Desa
Untuk Beraya dengan keluarga
kalau Selalu ponteng puasa
Jangan la Sibuk Nak beraya!! 

kuikuikui

Kepada semua sahabat yang mengenali diri ini..
Kepada semua kawan yang memberi semangat..
Kepada pelajar yang dikasihi..
Kepada skandal yang tidak bererti..
Kepada geng gile yang memahami..
Kepada Ex boipren yang diingati..
Kepada anak-anak kucing yang dimanjai..
Kepada keluarga yang dicintai..



1 Syawal tiba juga akhirnya
Meraikan kejayaan kita berpuasa selama sebulan
Memberi peluang untuk kita bermaaf-maafan
Menjadikan kita bersyukur akan nikmat Tuhan
Mengingatkan kita pada yang kesusahan
Menambahkan lagi bekal keimanan
Mengenal lagi erti kebahagiaan



Semoga Syawal tahun ini menjanjikan lebih kemesraan di kalangan kita semua. 
tsk..tsk..tsk..




Air mata mula mengalir
Tanda Kesyukuran kepadamu Tuhan..
Selamat Hari Raya Aidilfitri
Maaf zahir dan batin!

Vitamin C! hep hep horay!

Tags
Dulu masa belum kerja, bila melintas kedai Body Shop mesti jeling kat produk ni.
Dalam hati..bila nak rasa pakai...mahal.
Bukan la takde duit nak beli, tapi rasa macam banyak lagi barang penting yang kena diutamakan.
 Aku kan berjimat orangnya. hehe.


Tapi Alhamdulilah aku dapat beli jugak harini. 
Satu botol kecil ni harganya RM89. 
Untuk dipakai hanya selama 28 hari kerana satu botol mempunyai 28 kapsul. 
Sebab tu masa aku sekolah dulu, fikir 89 kali juga sebelum beli. 


VITAMIN C 
FACIAL RADIANCE CAPSULES from BODY SHOP 



Untuk mendapatkan kulit yang lembut dan lebih cerah serta bersih dari dalam. hehe. Dah macam duta produk la plak. Layak Ke? TAK!!!!! 

So malam ni nak start pakai. Yea! Kecantikan adalah hak milik setiap insan. Tetiba..!?

Raya khamis ke Jumaat??

Tags

ah sudah...jangan kau...raya Khamis? memang masak aku esok. Mana nak anyam ketupat, mana nak masak rendang.. 
cewah macam aku je yang buat semua tu. 
Mak yang masak. Cik aish tolong je. Mak anyam keputat ketupat, Cik aish isi beras.. hehe.


Dah tu harap-harap jangan la raya jatuh hari Khamis. Toilet pun aku belum sental lagi ni. 
Oh Power Root,I need you!


Sebut pasal Raya ni, di bazar sekarang mungkin manusia masih berpusu-pusu dan peniaga berlumba-lumba lelong sana sini.
Nak pergi ... 


So dah janji dengan kawan. Tapi dia kan jahat tau. Janji pukul 8.30. Sekarang dah nak pukul 11. Tak nampak batang hidung pun. Msg pun tak. Takde rasa bersalah..


Sampai hati kau buat aku begini..Kau jangan menyesal kalau aku reject kau! hoh? Perasan pulak aku ni..Dah la sepet, bukan kau yang reject dia..dia yang reject kau. oh kesian aku.




Mak........Raya Jumaat..pelis jangan dengar khabar angin!!!

Deko bersama Eric!

Tags
Wah..pelis ye jangan dengar khabar angin yang mengatakan raya jatuh pada hari Khamis..
Ini gara-gara rumah masih belum puas lagi untuk disental..
dan aku tiba-tiba menjadi seorang anak tunggal tahun ini..
mana akak? mana abang? mana? 
Semua dah kawin..
Jadi rumah ni tinggal aku, abah dan mak saja...
Maka secara tidak langsung akulah yang memainkan peranan penting untuk mengemas rumah..
bahaha!! sangat takut mendengarnya. 


Ni gambar bilik aku sebelum make over..haha..jangan pengsan tau..majuk aku nanti




Ni pulak bilik idaman aku..grab gambar ni dari website decoration apa tah..lupa nak link..cantik kan?





Tapi memandangkan bilik aku kecik macam tuan nya jugak..maka ini je mampu aku buat...taraaaaaa




okay...bilik tidur da siapp make over! 
amacam? 
ala deko bersama eric??
ni deko bersama cik Aish..hahah

Shopping raya lebih bermakna dengan duit sendiri!

Tags



Tahun ini merupakan tahun pertama aku beraya dengan berstatuskan wanita berkerjaya..haks..
Maka ketiadaan duit raya amat lah dikesali.huhu benganggile

Bila dapat bershopping menggunakan duit sendiri, ianya lebih mendatangkan kepuasan maksima kepada diri aku.
 
KERANA? 

Tiada lagi halangan atau sekatan oleh mereka-mereka.

"Aish, tak boleh. Mahal"
"Aish, satu je cukup"
"Aish, pakai yang lama..jangan membazir"


Sekarang macam mane pula?

"Mak, boleh tak beli ini?"
"Boleh, duit kau."

"Mak, takpe ke beli baru? Yang lama macam mane?"
"Bukan selalu pun, beli saja la"


Haha..macam-macam ragam
Gitu lah kalau guna duit sendiri, tak kira la kau nak beli apa pun, Beli lah.
Dialu-alukan...

use your own money okay

anda pula bagaimana??

Kelahiranmu, kehadiranmu, pernah membuat diri ini bahagia..Selamat Ulang Tahun!

Tags
5 September. Hari Jadi si dia. Hati tergerak untuk mengucapkan Selamat Hari Jadi pada dia. Tanpa menahan gelodak hati ini, aku lantas mengambil handphone dan melontarkan sms ucapan hari jadi kepadanya. Dia reply. Tersenyum puas hati. Jari pantas menaip setiap huruf-huruf kecil di skrin handphone. Dari jam 11.30 kami berSMS sehinggalah ke detik jam 12 tengah malam. Pelik. Apabila tiba-tiba SMS ku tidak dibalas.




Dalam hati terlintas...tak pe lah. Mungkin dia sedang menelefon teman wanitanya. Maxis kan call free malam ni for the befday person bermula jam 12 malam ini.


Hati sedikit terluka. Tapi cepat-cepat pujuk hati. Aish, kisah kau dan dia sudah berlalu. Jika hari jadi nya pada tahun lepas kau menghadiahkan sebuah wallet kulit hasil duit tabung kau, berserta duit LOVE, dan kau menerima panggilan telefon dari dia selama berjam-jam (kerana free), tahun ini kau dapat wish dalam bentuk SMS dari kul 11.30 tadi hingga pukul 12, cukup la. kau nak apa lagi?


Yang penting kau wish. Walaupun detik 12 malam ni tidak sama seperti tahun lepas, tak mengapalah. Beri la dia peluang untuk menyambutnya dengan insan lain.



Selamat hari jadi ..F

Kredit untuk TV3 kerana berjaya memohon maaf atas kejahilan menyiarkan iklan raya 2010 yang dot dot dot

Tags
Tv3 buat???!! Bodoh giler! Merosakkan semangat raya aje!
Klik sini untuk mengamati iklan tersebut


Ni kan Malaysia...jadi iklan ni bermasejkan kita ni 1 malaysia pakej semua perayaan....itu pun tak reti nak paham ke...??


Yelah 1 malaysia tp janganlah lupa hukum Allah! Mana lagi besar, 1malaysia ke hukum tuhan?? Allah ada berfirman yg bermaksud "untuk aku agamaku dan untuk kamu agama kamu". 
Haram umat islam merayakan sambutan agama lain. 


Dan lagi satu...nak tambah....kalau kita yg dewasa ni tengok mungkin boleh faham masej yang encik td cakap...tapi bagaimana dengan kanak-kanak? Tak ke nanti mereka keliru? ?


Banyak lagi cara nak serapkan nilai-nilai berbilang bangsa. Jangan campur adukkan dengan agama, hanya akan membawa kekeliruan. Kita sebagai umat islam kenalah peka benda-benda macam ni..


Aaa btul tu...byk lg cara nak terapkan bab2 tu..tp isu agama jgn sentuh la...nape Yasmin yang meninggal tu tak pun gune isu agama untuk iklan2 dia? Tetap sentap juga masej iklan beliau!! Tanpa menggunakan isu agama pun.


contoh lain..
isu HALAL food


Umat Islam sepatutnya lebih peka dengan setiap jenis makanan dan minuman yang mereka makan. 
Jangan main belasah saja
Orang lepak Kopitiam, kamu pun nak lepak.
Tapi ada kamu pantau sijil halal kat kedai itu?


 Alasan apa nak guna?
ooh kita 1 Malaysia, jadi makan pun mesti lah 1 Malaysia, Cina makan tempat Melayu, Melayu makan tempat Cina.
Begitu?

Tujuan 1 Malaysia adalah untuk menyatupadukan masyarakat Malaysia berbilang kaum. Tapi ...
ada tapinya..

Yang penting kita menghormati agama masing-masing.

tak gitu?

Walau apa sekali pun, kredit untuk TV3 kerana memahami dan mereka telah pun meminta maaf dalam berita jam 8 malam tadi.
macam tu la...
Selamat Hari Raya!

Katy Lim Li Lian...awak kene belajar sejarah..mengenai peristiwa 13 Mei..jangan ulangi lagi.

Tags


Tak nak citer banyak...
Saya sebagai umat Islam dan kaum Melayu, AMAT TERGURIS dengan kewujudan budak perempuan yang berkaum Cina ini...

Kita baru saja menyambut Kemerdekaan
dengan tema 1 Malaysia Menjana Transformasi
Tapi apakah ini?

Kepada Cik Katy, anda mungkin belum belajar Sejarah atau belajar Sejarah tapi anda tidak pass subjek itu.
Anda lupa bagaimana 3 kaum di Malaysia bergabung tenaga menuntut kemerdekaan?
Anda lupa bagaimana kaum Cina dan Kaum Melayu bertumpahan darah pada 13 Mei?
Anda tahu isu agama dan kaum merupakan isu sensitif sejak zaman sebelum kemerdekaan lagi?


Jika anda tidak pass subjek sejarah..atau anda sengaja tidak mahu mengamatinya..anda adalah rakyat Malaysia paling rugi.

sekian

Andainya lelaki tahu,,,

Tags
Andainya lelaki tahu
Dalam hati seorang perempuan
Ada naluri untuk disayangi
Ada rasa untuk diberi perhatian
Ada rasa untuk didengari keluh kesahnya
Ada waktu waktu untuk ditemani kesedihannya


Andainya lelaki tahu
Rajuk seorang perempuan minta dipujuk
Marah seorang peempuan perlu didekati
Sedih seorang perempuan perlu didengari
Gemvira seorang perempuan ingin dikongsi


Andainya lelaki tahu
disebalik seribu satu rasa itu ada sekeping hati nan lembut
bukan untuk dimanjai
bukan jua untuk ditatang ahai minyak yang penuh 
hanya perlu sedikit perhatian 
agar rasa kasih itu wujud 
walau di saat jauh


Kerana andai lelaki tahu 
Hati akan sentiasa bertanya
pada diri seorang perempuan
wujudkah cinta itu di hati lelaki
Bila di saat jauh tanpa perkhabaran

Setiap yang hidup pasti akan mati

Tags
Jumaat yang suram
Cuaca malam yang dingin
Angin bertiup lembut seolah-olah turut merasai kesedihan yang aku alami
Bukan aku seorang, tapi keseluruhan ahli keluarga


WOODIE
nama diberi
dilahirkan pada 28 April 2010
dan pergi meninggalkan aku pada 3 September 2010.

Kesat air mata..


imbas kembali..betapa gigihnya kami semua menjaganya bagai menatang minyak yang penuh. 



hm..Sedihnya hari ini. Ya Allah. Aku redha dengan apa juga ujian Mu. Kau ambil mereka yang aku sayang. Aku tiada teman untuk hiburkan hati ini. Dan Kau beri aku WOODIE untuk menemankan aku di kala aku kesedihan dan kesunyian. WOODIE pasti mengejar kaki ku apabila aku pulang dari kerja. Kau kurniakan WOODIE yang sering bisa membuat aku terhibur. 



Tapi hari ini Ya Allah, Kau ambil semula WOODIE yang Kau pinjam kan pada aku suatu ketika dulu. Kini aku bersendirian semula. Tiada lagi tempat untuk aku berhibur



WOODIE seekor kucing yang amat manja dan tidak pernah melukakan hati aku. Tapi manusia? Sebab itu aku sayangkan WOODIE. Tak mengapalah. Aku sempat mencium WOODIE buat kali terakhir. Bersemadi lah dengan aman. Akan ku jaga adik-adik mu dan tidak akan membiarkan mereka kesunyian tanpa abangnya yang lincah. 



Kini tinggal kamu berdua beradik. Jangan bersedih sayang. Aish akan jaga kamu dan beri kamu sepenuh perhatian supaya kamu tak merasa kehilangan WOODIE.


:(


P/s alangkah bersyukurnya jika si dia boleh menemankan aku dan hiburkan hati aku supaya aku lupa sekejap kesedihan malam ni. Tapi dia pun pergi lupakan aku.